کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

چند کشور عربی روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران قطع کردند

20:47 - 14 دی 1394

کوردستان میدیا: به دنبال حمله نیروهای بسیجی به سفارت عربستان در تهران در اعتراض به اعدام گروهی از متهمان حوادث تروریستی از جمله شیخ نمر، شماری از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود را رژیم ایران قطع کردند.

براساس گزارشات منتشره، پس از اینکه عربستان روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران قطع نمود، شماری از کشورهای عربی همگام با این کشور روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران قطع نمودند.

بحرین، سودان و جیبوتی با احضار سفرای خود و اخراج سفیران رژیم ایران، روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران قطع کرده‌اند.

به گزارش تلویزیون العربیه، سودان اعلام کرده که از اقدام‌های عربستان سعودی در مقابله با تروریسم، حمایت می‌کند و در همین راستا سفیر رژیم ایران را از سودان اخراج نموده است.

دولت بحرین نیز اعلام کرد که دیپلمات‌های رژیم ایران ۴۸ ساعت وقت دارند خاک بحرین را ترک کنند.

بحرین رژیم ایران را به فراهم کردن پناهگاهی امن برای تروریست‌ها و تندرو‌ها متهم کرده و حمله به سفارت عربستان در تهران را نقض آشکار قوانین بین‌المللی عنوان کرده است.
همچنین در همین راستا امارات متحده عربی نیز روابط خود را با رژیم ایران کاهش داد.

امارات متحده عربی کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران را در سطح کاردار اعلام کرد.

از دیگر سو نیز، کویت با اخراج سه دیپلمات رژیم ایران از خاک این کشور عملاً ضمن حمایت از تصمیم عربستان سعودی مخالفت صریح خود را با مداخلات جنگ‌افروزانه‌ی رژیم ایران در امور داخلی کشورهای منطقه ابراز نمود و سفیر خود را از تهران فراخواند.

این در حالی است که حمله به سفارت عربستان نخستین بار نیست که انجام می‌گیرد و این رژیم در طول حیات خود، رکورددار حملە بە سفارت‌خانه‌ها و مراکز دیپلماتیک بوده است.

در این زمینە در ١٣ آبانماە ١٣٥٨ دانشجویان پیرو خط خمینی بە سفارت آمریکا یورش بردند، در سال ١٣٦٦ عوامل رژیم ایران بە سفارت عربستان و در همان سال نیز بە سفارت کویت حملە کردند. در سال ١٣٦٧ بە سفارت روسیه حملە کردند. در سال ١٣٨٥ حمله به سفارت دانمارک، در سال ١٣٨٨ بە سفارت پاکستان، در سال ١٣٩٠ بە سفارت بریتانیا و امسال نیز دوبارە بە سفارت عربستان حملە کردند.