کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

توضیحات دبیرخانه‌ی حزب دمکرات کردستان ایران، پیرامون فرایند اتحاد با رفقای پیشین حزب

15:16 - 22 دی 1394

کوردستان میدیا: دبیرخانه‌ی حزب دمکرات کردستان ایران، پیرامون فرایند اتحاد با رفقای پیشین حزب، توضیحاتی ارائه نمود.

متن این توضیحات به شرح زیر است:

سخنی چند در باب روند اتحاد

جدایی شماری از اعضای رهبری، کادرها، پیشمرگان و اعضای حزب دمکرات از صفوف حزب در مورخه‌ی ١٥/٩/١٣٨٥ خورشیدی برابر با ٦/١٢/٢٠٠٦ میلادی و به دنبال کنگره‌ای قانونی، مشروع و دمکراتیک(*) و نهادن نام حزب دمکرات بر خویش به گونه‌ای نامشروع که تکرار اشتباه دو انشعاب پیشین در حزب دمکرات بود، ضربه‌ی سنگینی بر پیکر حزب دمکرات کردستان ایران به عنوان عمده‌ترین حزب اپوزیسیون کُرد ایران در تقابل با رژیم جمهوری اسلامی و همچنین بر جنبش کرد در کردستان ایران وارد نمود. این ضربه تنها از آن جهت نبود که کسانی صفوف حزب را ترک نمودند، بلکه بیشتر ضربه‌ای بود که مردم این بخش از کردستان را در بهت و ناباوری فرو برد، روحیه‌ی آنان را تضعیف نمود و آنان را به سوی ناامیدی سوق داد و در صفوف متحد آنان شکاف ایجاد نمود، علاوه بر آن، جمهوری اسلامی و مخالفان حزب دمکرات را نیز خوشحال نمود و به آنان روحیه داد تا بتوانند با صراحت بیشتری به تبلیغ علیه حزب بپردازند و به خیال خویش، فاتحه‌ی حزب دمکرات کردستان ایران را در گوش مردم دلشکسته و خشمگین کردستان بخوانند.

ما که ضربه‌ی ناشی از دو انشعاب دیگر در صفوف حزب را پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران بر پیکر حزب احساس نموده‌ و به زیان‌های گسترده‌ی این انشعابات واقف هستیم، بسیار کوشیدیم که اگر نتوانسته‌ایم از انشعاب جلوگیری کنیم، دست کم تمامی تلاش خود را برای اتحاد مجدد پس از جدایی آنان به خرج دهیم. در ایفای این وظیفه‌ی خطیر، شماری از هم‌میهنان دلسوز، نیروها و جریانات سیاسی کرد و غیر کرد نیز یاور و مشوق ما بودند.

نتیجه‌ی این تلاش و کوشش این بود که رفته‌رفته و پس از فروکش نمودن تلاطم اولیه‌ی انشعاب، گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط فیمابین برداشته شد. پس از مدتی و پیرو یکی از تصمیمات رهبری حزب که بعداً در کنگره‌ی پانزدهم حزب (٨ـ١٤ مهرماه ١٣٩١ خورشیدی برابر با ٢٩ سپتامبر تا ٥ اکتبر ٢٠١٢ میلادی) به تصویب رسید، کمیته‌ی مرکزی موظف گردید که این روند را به منظور عادی‌سازی روابط، انجام مذاکره و نهایتاً اتحاد ادامه دهد.

رهبری حزب دمکرات به دنبال این توصیه‌ها، بخش چشمگیری از انرژی و توان خویش را به پیشبرد این برنامه اختصاص داد و در این چهارچوب برای اثبات حسن نیت خویش، برای نخستین بار هیأتی از رهبری حزب به سرپرستی دبیرکل حزب، از مقر دفتر سیاسی رفقای پیشین دیدار نمود. به دنبال این دیدار، طی ده‌ها دیدار دوجانبه میان دبیرکل‌ها، دفتر سیاسی و هیأت‌های رهبری طرفین، اهمیت مسأله و مکانیسم اتحاد مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

علیرغم اینکه هدف رفقایمان در طرف مقابل، در این نشست‌ها بیشتر تبلیغات و نمایش وحدت‌طلبی و مسالمت‌جویی خویش به توده‌های مردم کردستان بود که مشتاقانه منتظر شنیدن خبر خوش اتحاد بودند، ما نسبت به تداوم این روند و مذاکره با آنان دلسرد نشدیم و حتی دو بار در این رابطه هیأت‌ها موافقت نمودند که تا زمانی که به توافق نرسیده‌اند، از انتشار خبر نشست‌ها خودداری کنیم، لیکن آنان بلافاصله پس از نشست، با همان هدفی که بدان اشاره شد، اقدام به انتشار خبرهای مربوطه نمودند.

جزئیات نشست‌های این مدت، مفصل است و در اینجا نمی‌توان به شرح کامل آن پرداخت، لیکن هم اینک که بیش از ٩ سال از این انشعاب و تلاش در راه اتحاد می‌گذرد، ضروری دانستیم که نکاتی را در باب واقعیت‌های این نشست‌ها و کوشش صادقانه‌ی خویش در راه اتحادی واقعی بیان نماییم که هر دو طرف در آن احساس پیروزی و افتخار نمایند و مجدداً در کنار یکدیگر و بدون توجه به رقابت‌ها، حس انتقامجویی و تخریب یکدیگر، حزب دمکرات نیرومندتری را پایه‌ریزی نماییم که مطلوب تمامی دلسوزان حزب دمکرات است تا بتوانیم در صورت وقوع هرگونه تحول سیاسی در منطقه و ایران، دستاوردی سیاسی برای مردم کرد در کردستان ایران کسب نماییم.

به دنبال وقفه‌ی چند ماهه‌ای در دیدار میان هیأت‌های دو طرف در ابتدای سال ١٣٩٤ خورشیدی (٢٠١٥ میلادی)، نشست هیأت‌های دفتر سیاسی دو طرف با حضور هر دو دبیرکل در مورخه‌ی ٥/٧/١٣٩٤ خورشیدی در مقر دفتر سیاسی رفقای پیشین برگزار شد.

در این دیدار، دفتر سیاسی ما با مجموعه بندها و پیشنهادات جدیدی در نشست حاضر شده بود که پیش از این، بخشی از مطالبات طرف مقابل بودند. در نشست مزبور یک بار دیگر این نکته به تصویب رسید که اتحاد تحت عنوان و نام حزب دمکرات کردستان ایران صورت گیرد. هیأت حزب موافقت خود را با نکات و موارد زیر اعلام نمود:

ـ اتحاد پیش از کنگره‌ی شانزدهم صورت خواهد گرفت و تا زمان برگزاری کنگره، هیأت مشترکی از رهبری دو طرف (دفتر سیاسی و کمیته‌ی مرکزی) به صورت توافقی، مدیریت امور حزب را بر عهده خواهند گرفت. به دنبال این نشست و به منظور اعتمادسازی بیشتر میان طرفین، دفتر سیاسی ما موافقت کرد که طی این مدت، آقای خالد عزیزی به عنوان جانشین دبیرکل حزب به انجام وظیفه بپردازند.

ـ به منظور رفع نگرانی طرف مقابل و ایجاد اطمینان نسبت به آینده، هیأت حزب موافقت کرد که اعضای رهبری حزب در کنگره‌ی شانزدهم، بر اساس لیست فیکس و با توافق طرفین تعیین شوند تا هیچ یک از دو طرف قادر به حذف دیگری نباشد یا نتواند به میزان زیادی از اعضای رهبری آن بکاهد، نسبت اعضای رهبری دو طرف بر اساس نسبت اعضای رهبری منتخب کنگره‌ی سیزدهم که هر دو طرف مشروعیت آن را تصویب نموده بودند، یا بر اساس نسبت اعضای رهبری دو طرف پس از وقوع انشعاب باشد و حتی برای گفتگوی بیشتر درباره‌ی این نسبت‌ها نیز آمادگی خود را اعلام نمودیم.

ـ ما موافقت نمودیم برای اینکه مفاد اساسنامه‌ی داخلی و آیین‌نامه‌ی کمیته‌ی مرکزی تبدیل به مانعی بر سر راه اتحاد مطلوب مورد نظر هر دو طرف نشود، مدیریت تمامی امور حزب (از مدیریت حزب تا امور کنگره و بازنگری و تهیه‌ی آیین‌نامه‌ی کمیته‌ی مرکزی) با توافق هر دو طرف انجام گیرد.

ـ در رابطه با به رسمیت شناختن نامی که پس از انشعاب بر خود نهاده‌اند، علیرغم اینکه چنین اقدامی مغایر با هر گونه اصول کار حزبی می‌باشد، با این حال و به منظور نشان دادن حسن نیت، هیأت حزب پذیرفت که بیانیه‌ی اتحاد حزب به گونه‌ای تدوین گردد که مفاد آن چنین هدفی را تأمین نماید.

ـ نکته‌ی دیگری که در این نشست هیأت حزب موافقت خود را با آن اعلام نمود، اعلام به رسمیت شناختن سابقه‌ی فعالیت این رفقا پس از جدایی آنان از حزب بود. این مسأله به عنوان یکی از خواست‌های رفقای پیشین در بسیاری از مواقع در نشست‌های مشترک فیمابین، از سوی آنان مطرح می‌گردید.

البته مواردی که بدان‌ها اشاره شد، نکات عمده‌ای هستند که در رابطه با روند اتحاد مطرح می‌باشند، لیکن علاوه بر اینها موارد و نکات دیگری در رابطه با جزئیات امور نیز وجود دارند که از طریق توافق حل شده و مانعی ایجاد نخواهند کرد.

موافقت هیأت حزب با این نکات، مایه‌ی خشنودی اغلب اعضای دفتر سیاسی در این نشست گردید. در جریان اعلام نتایج این نشست نیز پس از اتمام نشست، دبیرکل‌های دو طرف با خوش‌بینی کامل به اظهار نظر در این رابطه پرداخته و نسبت به تداوم و به نتیجه رساندن این روند اظهار امیدواری نمودند، لیکن متأسفانه پس از مشورت دفتر سیاسی رفقای پیشین با کمیته‌ی مرکزی خودشان، یک بار دیگر موانع و بهانه‌هایی بر سر راه رسیدن به هدف که همانا اتحاد می‌باشد، ایجاد گردید.

ما با اینحال نیز از تداوم این راه ناامید نشده و علیرغم تمامی موانعی که بر سر راهمان قرار می‌گیرند، اهمیت حل و فصل و رفع این موانع بر سر راه مبارزاتمان در کردستان ایران را وظیفه‌ی اصلی خویش دانسته و به تلاش‌هایمان در این راستا ادامه خواهیم داد.

گرچه ممکن است در جریان تلاش‌هایمان در این مدت برخی موارد حاشیه‌ای و سوء تفاهماتی پیش آمده باشند که این نیز در جریان گفتگوی دو طرف امری غیر طبیعی نیست، با این حال آنچه که مهم است، اراده‌ی یافتن راه حل مناسب و نیل به اهدافمان در راستای منافع ملت کرد است.

لیکن طرف مقابل علیرغم به راه انداختن هیاهوی تبلیغاتی پیرامون مسأله‌ی اتحاد، از همان روز پس از اعلام انشعاب مشخص بود که نسبت به وقوع اتحاد، دچار تشویش و تناقض است. به همین دلیل، حتی زمانی که پیشنهاد و درخواست‌های آنان مورد قبول قرار می‌گرفت، درخواست دیگری را مطرح می‌نمودند، پیامد این امر نیز تاکنون این بوده است که از یک سو در تبلیغات و رسانه‌ها خود را هوادار آشتی و اتحاد نشان می‌دهند و از سوی دیگر می‌کوشند تا اتحاد در عمل به نتیجه نرسد.

چنین رفتاری این گمان را تقویت می‌کند که همان اراده‌ای که به خاطر منافع گروهی، کینه‌جویی و حفظ قدرت خود به هر قیمتی، حزب دمکرات را دچار انشعاب نمود، اکنون نیز در هراس و نگرانی از اتحاد است و می‌تواند تلاش‌ها و کوشش‌هایی را که در این راستا به عمل آمده، عقیم نماید.

از همین رو، شرایط ایجاب می‌کند که تمامی کادرها، پیشمرگان و اعضایی که اعتقادی به اتحاد و انسجام در صفوف مبارزات کردستان ایران داشته و بر این باورند که پیشمرگه بودن در یک حزب دمکرات نیرومند بسی افتخارآمیزتر از عضویت در رهبری حزبی کوچکتر می‌باشد، لازم است که با مروری بر سابقه‌ی بیش از 9 سال اخیر حزب دمکرات و آینده‌ی جنبش کرد در کردستان ایران در ورای تحولات جاری، در راه حل و رفع این مشکل، تلاش جدی به عمل آورند.

در پایان ضروری می‌دانیم که مراتب تقدیر و سپاسگزاری خود را نثار آن عده از اعضای رهبری، کادرها، پیشمرگان و اعضای جریان منشعب نماییم که در روند این گفتگوها و در راه اتحاد، تلاش وافری به خرج دادند و امیدواریم این تلاش‌ها همچنان ادامه داشته باشند.

فراموش نکنیم که انشعابات و جدایی‌ها بسی آسانتر از ایجاد اتحاد و انسجام هستند، لیکن با صرف نیرو و همت و تلاش اتحادطلبان، این زخم علاج خواهد شد.

حزب دمکرات کردستان ایران
دبیرخانه
١٥ دیماه ١٣٩٤ خورشیدی


(*) تمامی امور و کارهای این کنگره (کنگره‌ی ١٣) بر طبق برنامه و اساسنامه‌ی داخلی، در اوضاع و احوالی انجام گرفت که طرف منشعب، در رهبری حزب اکثریت را در دست داشت، کار کنفرانس‌ها به منظور انتخاب نمایندگان کنگره، تدوین گزارش کنگره و سایر امور، تحت نظارت و فعالیت جریان منشعب برگزار گردید. اعضای کنگره به اتفاق آرا، مشروعیت کنگره را تصویب نمودند، گزارش سیاسی کمیته‌ی مرکزی نیز پس از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت.