کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

RMMK: حکم مرگ ۲۷ زندانی کرد متوقف و لغو شود

14:17 - 6 بهمن 1394

کوردستان میدیا: سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان خواستار توقف و لغو حکم اعدام ٢٧ زندانی کرد محبوس در زندان رجایی شهر شد.

به گزارش رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای، اقدامات تلافی جویانه‌ی دولتی از طریق صدور احکام مرگ و سلب حق حیات انسان‌ها با توسل به قانون و زور و قدرت حکومتی را ناموجه، غیر قابل پذیرش، غیر مسئولانه و به دور از عدالت می‌داند.

متن این بیانیه که در اختیار وب‌سایت کوردستان میدیا قرار گرفته، عیناً درپی می‌آید:

براساس آخرین گزارش‌ها و بنا به تایید برخی منابع محلی اجرای احکام مرگ ۲۷ تن از زندانیان کرد محبوس در زندان رجایی شهر، اخیرا مورد تایید و صادر شده است. این ۲۷ زندانی که عموما کم سن و سال و جوان و دارای گرایشات مذهبی اسلامی و از اهل سنت می‌باشند از چند سال پیش به دلیل فعالیت‌های مذهبی و افعال مرتبط با آن دستگیر و زندانی شده‌اند. مراجع قضایی و امنیتی فعالیتهای مذهبی این دسته از زندانیان را غیرقانونی و ضد امنیتی اعلام کرده‌اند و ادعا شده برخی از این جوانان زندانی در حمله به چند مقام امنیتی قضایی و دولتی دست داشته‌اند.

اسامی این زندانیان که هم اکنون در حال تحمل حبس می‌باشند عبارت است:

۱-ﮐﺎﻭﻩ ﻭﯾﺴﯽ ۲- ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ ۳- ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ ۴ - ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ ۵ - ﮐﺎﻭﻩ ﺷﺮﯾﻔﯽ ۶ - ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ ۷ - ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ ۸- ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ ۹-ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩه ۱۰ - ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ ۱۱- ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ ۱۲- ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ ۱۳- ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ ۱۴- ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ ۱۵- ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ ۱۶- ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ ۱۷ - ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ ۱۸- ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ ۱۹- ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ ۲۰- ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ ۲۱- ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ ۲۲- ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ ۲۳- ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ۲۴- ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ ۲۵- ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ ۲۶- ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ ۲۷- امید محمودی.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با ابراز تاسف شدید از تایید و احتمال اجرای احکام مرگ ۲۷ زندانی یاد شده، ضمن نا‌مقبول دانستن توسل به خشونت و دست یازیدن به ابزارهای آن برای مقابله با سیاست‌های تبعیض آمیز مذهبی، قومی و نژادی دولتی، اقدامات تلافی جویانه‌ی دولتی از طریق صدور احکام مرگ و سلب حق حیات انسان‌ها با توسل به قانون و زور و قدرت حکومتی را نیز ناموجه، غیر قابل پذیرش، غیر مسئولانه و به دور از عدالت می‌داند. از این رو از مقام‌های عالیه و مسئولان دولت جمهوری اسلامی درخواست صدور دستور توقف اجرای احکام ۲۷زندانی مذهبی کرد و جلوگیری ازاجرایی شدن آن را دارد. این سازمان خواهان اقدامات مقتضی جهت الغای این احکام و اتخاذ تصمیمات قضایی عادلانه، منصفانه، انسانی و قانونی مبتنی بر اصول انسانیت و منطبق بر روح منشور حقوق بشر جهانی برای نامبردگان می‌باشد.

تاریخ: ششم بهمن ۱۳۹۴/ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان