کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

میانجی‌گری پاکستان در تنش میان عربستان و ایران رد شد

20:19 - 6 بهمن 1394

کوردستان میدیا: پس از اینکه پاکستان اعلام آمادگی کرد که میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند، وزیر امور خارجه عربستان، عادل جبیر هر گونه میانجی‌گری از سوی این کشور را رد کرد.

بنا به خبرگزاری‌ها، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران با تاکید بر این که قطع روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران توسط عربستان انجام شده گفت، این کشور باید برای هر گونه تغییر در وضعیت اعلام آمادگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که ما از نیات حسنه کشورهای دوست و برادر در این زمینه استقبال می‌کنیم ولی معتقدیم که موفقیت هر نوع میانجی‌گری منوط به تغییر سیاست عربستان سعودی که مبتنی بر تنش و ایجاد بحران است، می‌باشد.

هفته گذشته نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، پس از دیدار از ریاض وارد تهران شد. نخست‌وزیر پاکستان پس از گفت‌وگو با رئیس جمهور حسن روحانی اعلام کرد: با طرف ایرانی برای تعیین نماینده ویژه با هدف پیگیری روند میانجی‌گری به توافق رسیده‌ایم و از عربستان نیز خواهم خواست تا نماینده ویژه خود را برای این امر تعیین و معرفی کند.

ولی از طرفی دیگر وزیر امور خارجه عربستان، عادل جبیر هر گونه میانجی‌گری از سوی پاکستان را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از منابع خبری غربی عادل جبیر گفته است: ایران سیاست خصمانه‌ای در قبال جهان عرب دارد که شامل دخالت در امور داخلی آنها،‌دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای و حمایت از تروریسم است.

وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید، ایران در فهرست کشورهای حامی تروریست سازمان ملل قرار دارد و مقام هایی دارد که به‌خاطر انجام اقدامات مرتبط با فعالیت‌های تروریستی تحت تعقیب هستند.

او با اشاره به نهادهایی مانند سپاه پاسداران افزود، در جمهوری اسلامی نهادهایی وجود دارند که از سوی کشورهایی چون آمریکا به‌عنوان سازمان‌های تروریستی طبقه بندی شده‌اند.

عربستان قبول میانجی‌گری میان تهران و ریاض را مشروط به تغییر سیاست ایران در برابر همسایگان و خاتمه دادن به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه عنوان می‌کند.

رابطه تهران و ریاض به ویژه از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تیره و تقریبا قطع شد. ولی حدود سه هفته پیش عده‌ای در اعتراض به اعدام یکی از روحانیان شیعه در عربستان مقابل دفترهای نمایندگی این کشور در مشهد و تهران تجمع کردند و با حمله به ساختمان سفارت‌خانه عربستان آن را به آتش کشیدند.

در پی این حادثه که از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی محکوم شده، عربستان و شماری دیگر از کشورهای منطقه رابطه خود را با ایران قطع کردند.