کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احزاب کرد ترکیه، وضعیت کردستان ترکیه را طی کنفرانسی مورد بررسی قرار دادند

21:43 - 18 بهمن 1394

کوردستان میدیا: روز شنبه ١٧ بهمن‌ماه جاری در کردستان ترکیه، شش حزب کردی با نام‌های حزب آزادی کردستان (پاک)، حزب سوسیالیست کردستان، حزب دمکرات کردستان ترکیه، حزب آزادی و سوسیالیزم، جنبش آزادی و حزب کردستانی (پاکورد) در کنفرانسی مشترک شرکت کردند.

بر اساس اخبار منتشره، کنفرانس مذکور تحت عنوان توقف جنگ و چارەیابی سیاسی، در شهر آمد برگزار می‌گردد که انتظار می‌رود دو روز به طول بیانجامد.

این کنفرانس با پخش قسمت‌هایی از سخنان طاهر الچی که مدتی پیش در درگیری‌های شدید در این منطقه کشته شد افتتاح گردید. وی در این سخنان بر توقف سریع جنگ تأکید می‌کند.

سپس نمایندگان احزاب شرکت‌کننده در کنفرانس، به ایراد سخنان خود پرداختند. در این کنفرانس علاوه بر نمایندگان مذکور، تعدادی از مردمان نواحی جنگ‌زده و همچنین آکادمیست‌ها و نمایندگان چندین انجمن مدنی حضور داشتند.

قابل ذکر است که احزاب و جناح‌های مذکور ضمن تلاش در راستای توقف جنگ، خواهند کوشید که خواست‌های مشروع ملت کرد را به روشنی مدون و مشخص کنند تا بتوانند بهانەی مبهم بودن خواست کردها را که مکرراً از سوی حکومت مرکزی ترکیه مطرح می‌شود رفع کنند.

قابل ذکر است که حزب عدالت و توسعه اعلام کرده است که در پروسەی جدید دیگر پ.ک.ک را به عنون یکی از مخاطبین خود قبول ندارد که این امر اعتراضاتی را در میان سازمان‌ها و احزاب مختلف کرد ایجاد کرده است زیرا بر این باورند که با حذف پ.ک.ک در این مذاکرات، پروسەی آشتی پیچیده‌تر و مبهم‌تر می‌شود.