کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آمریکا: داعش از سلاح شیمیایی استفادە کردە است

21:01 - 24 بهمن 1394

کوردستان میدیا: آمریکا اعلام کردە کە گروه تروریستی داعش برای تهدید و ترعیب در میدان‌های جنگ از گاز شیمیایی خردل استفادە کردە است.

طبق گزارشات، جان برنان، مدیر سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) گفته است که گروه دولت اسلامی بارها از سلاح شیمیایی در سوریه و عراق استفاده کرده است و همچنین این گروە تروریستی از سلاح‌هایی از جمله گاز خردل و کلورین تولید کند.

در همین زمینەجیمز کلاپر، هماهنگ کننده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، روز سەشنبه بیستم بهمن ماه تأئید کرد که گروه دولت اسلامی از سلاح‌های شیمیایی از جمله از گاز خردل در سوریه و عراق استفاده کرده است.

همچنین یک مقام دولت آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، اظهار داشت که گروه دولت اسلامی از سلاح‌های شیمیایی استفادە کردە است.

رادیوفرانسە در این بارە اعلام کردە کە اقلیم کردستان نیز چندی پیش اعلام کردە بود کە داعش علیە نیروهای پیشمەرگە در منطقە مخمور از سلاح شیمیایی استفادە کردە است.

در این زمینە، وزارت پیشمرگه پانزدهم مهرماە ١٣٩٤، در بیانیه‌ای اعلام نمود که آزمایش خون و بررسی زخم‌های حدود ۳۵ نفر از نیروهای پیشمرگە کرد که در درگیری‌های جنوب غربی شهر اربیل شرکت داشته‌اند آثار سولفور خردل در بدن آن‌ها را نشان می‌دهد.

‌همچنین هامش دی بریتون یک کارشناس بریتانیایی در زمینە سلاح‌های کشتار جمعی مردادماە سال جاری اعلام کرد کە گروە تروریستی داعش اخیرا گاز خردل را که ٣٠٠٠ بار از گاز کلر کشنده‌تر است علیه پیشمرگه‌ها به کار برده است.