کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٢٠ هزار کودک بدون شناسنامه در مشهد وجود دارد

16:02 - 25 بهمن 1394

کوردستان میدیا: محمد عجمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایرنا گفته است، که هم اکنون ٢٠ هزار کودک بدون شناسنامه در مشهد وجود دارد که همگی حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی به ویژه افغان و عراقی هستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جمهوری اسلامی ایران گرچه با استناد به برتری شریعت اسلامی، ازدواج موقت یا صیغه را در کشور تبلیغ و ترویج می‌کند، اما اگر پدران فرزندان حاصل از صیغه، خارجی باشند، فرزندان آنان را از تابعیت ایرانی محروم می‌سازد و آن را شامل حال این کودکان نمی‌داند.
اگر چه محمد عجمی اکنون شمار فرزندانی را که به همین ترتیب در شهر مشهد فاقد شناسنامه هستند، بیست هزار نفر برآورد کرده است، با این حال خود او سه سال پیش شمار فرزندان بدون هویت را در مشهد بیست و دو هزار نفر اعلام کرده بود.

سالانه حدود ۳۵۰ هزار زائر عراقی وارد مشهد می‌شوند و با افزایش شمار آنان بر شمار کودکان بدون شناسنامه که عمدتاً حاصل ازدواج موقت میان زنان ایرانی و اتباع خارجی هستند نیز افزوده می‌شود و این فرزندان بی‌شناسنامه به جمعیت کودکان کار می‌پیوندند و مادران آنان نیز به تن‌فروشی روی می‌آورند.