کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‌ی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسیت پایان پلینیوم دوازدهم کمیته مرکزی

14:45 - 26 اسفند 1394

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت پایان یافتن پلینیوم دوازدهم کمیته مرکزی بیانیه‌ای را منتشر نمود.

متن این بیانیه عیناً درپی می‌آید:

هم‌میهنان گرامی!

اعضا و هواداران حزب دمکرات!


روز شنبه ٢٢ اسفندماه ١٣٩٤ خورشیدی، برابر با ١٢ مارس ٢٠١٦ میلادی، پلینیوم دوازدهم کمیته‌ی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران با شرکت تمامی اعضای رهبری حزب در کردستان و همچنین حضور نماینده‌ی کمیته‌ی امور خارج از کشور حزب، با یک دقیقه سکوت به احترام یاد و خاطره‌ی شهیدان حزب و ملتمان آغاز به کار نمود.

در ابتدای کار پلینیوم، دستورکار نشست از سوی دبیرکل حزب مطرح گردید و پس از تصویب دستورکار، دبیرکل حزب به ارائه‌ی گزارش سیاسی خود در رابطه با آخرین تحولات منطقه و ایران پرداخت. سپس شرکت‌کنندگان پلینیوم نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره‌ی محتوای گزارش مطرح نمودند و پس از استماع نظرات آنان، گزارش سیاسی مورد تصویب قرار گرفت.

در گزارش سیاسی دبیرکل، ابتدا وضعیت متشنج و پیچیده‌ی منطقه‌ی خاورمیانه مورد بحث قرار گرفته بود که مشکلات و تنش‌های آن به ویژه در چند ماه اخیر عمیقتر شده و تضاد منافع و ریشه‌دار بودن مشکلات اساسی منطقه، علت اصلی لاینحل ماندن مشکلات عنوان شده بود. در منطقه‌ی خاورمیانه که مردمی از ملت‌های مختلف و با ادیان و فرهنگ‌های متفاوت در آن زندگی می‌کنند، به دلیل ریشه‌ای و تاریخی بودن ستم و همچنین مداخلات دولت‌های ذینفع و مشکلات اقتصادی جهانی و منطقه‌ای، هنوز مسیری مناسب و درست برای حل این مشکلات در پیش گرفته نشده، به همین دلیل روزبه‌روز مشکلات تشدید شده و خون مردم منطقه بر سر این اختلافات و منافع متضاد روز به روز ریخته می‌شود.

در چند ماه اخیر، مشکلات و تنش‌ها در سوریه، یمن، عراق و سایر کشورهای منطقه همچنان ادامه داشت. ورود عملی و نظامی روسیه، هم موازنه‌ی قوا در سوریه را به سود بشار اسد بر هم زده و هم وضعیت جنگ و درگیری‌ها را پیچیده‌تر نموده است. در جنگ سوریه گرچه توافق اولیه‌ای برای آتش‌بس انجام گرفته، لیکن طرف‌های ذینفع و درگیر در جنگ، آنچنان پیچیده، متعدد و متضاد شده‌اند که دورنمای حل مشکلات دست کم در کوتاه‌مدت بسیار مبهم و پیچیده به نظر می‌رسد.

اوضاع جنگ با داعش نیز گرچه در مدت اخیر پیشرفت چشمگیری را از چند لحاظ شاهد بوده و گروه داعش و منابع مالی آن را تضعیف نموده، لیکن به نظر می‌رسد طرف‌هایی که از تقویت و ظهور داعش سود برده‌اند، به ویژه جمهوری اسلامی که به بهانه‌ی جنگ داعش دخالت‌های خود را بیشتر نموده و برای تغییر دموگرافی منطقه‌ی سکونت عرب‌های سنی تلاش می‌کنند، تمایل چندانی به تضعیف سریع داعش و نابودی آن ندارند.

در بخش دیگری از گزارش دبیرکل، توافق جمهوری اسلامی و کشورهای غربی موسوم به توافق برجام مورد بحث قرار گرفته و در آن آمده بود که گرچه جمهوری اسلامی وانمود می‌کرد و به ویژه دولت روحانی شعار می‌داد که با انعقاد توافق اتمی، کلیه‌ی مشکلات اقتصادی حل خواهند شد، لیکن تاکنون نیز توافق جمهوری اسلامی و غرب به سود مردم تمام نشده و گشایشی در اقتصاد و معیشت مردم به چشم نمی‌خورد.

اگرچه هنوز زود است که آثار این توافق به طور کامل خود را نشان دهد، لیکن مسأله‌ی اساسی که نباید از یاد برد، این است که مشکلات و بحران اقتصادی ایران قبل از مسأله‌ی اتمی نیز وجود داشت و ریشه‌ی این بحران‌ها به نوع مدیریت رژیم و فساد و چپاولگری‌های سرسام‌آور مقامات رژیم و دستگاه حاکمه باز می‌گردد.

در بخش دیگری از گزارش به بحث از وضعیت ملت کرد در تمامی بخش‌های کردستان پرداخته شده بود و پیشرفت‌ها، مشکلات و کاستی‌های هر یک از این بخش‌ها به طور جداگانه مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته بود.

در بخش مربوط به کردستان ایران، گزارشی از سوی کمیسیون تشکیلات حزب ارائه شد که طی آن به طور ویژه‌ای وضعیت کردستان ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته بود که پلینیوم پس از تحلیل آخرین تحولات و رویدادهای پس از انتخابات اخیر دو مجلس رژیم، ضمن تأیید مجدد سیاست تحریم انتخابات نمایشی اخیر دو مجلس رژیم، مشارکت ضعیف مردم علیرغم تمامی توطئه‌های رژیم را مورد اشاره قرار داد و از تمامی افراد و طرف‌هایی که برای پیشبرد سیاست تحریم نمایش انتخابات تلاش نمودند، تقدیر نمود.

در بحث مربوط به کردستان سوریه اشاره شده بود که علیرغم نبرد قهرمانانه‌ی ملت کرد در مقابل تروریست‌ها، این پراکندگی و تشتت در صفوف کردها و تقسیم آنان میان دو جبهه‌ی مختلف، نوعی ضعف و کاستی قلمداد گردیده بود که به همین علت، هیچ یک از طرف‌های قدرتمند درگیر در سوریه، وعده‌ی مشخصی به کردها نداده‌اند که معلوم شود پس از برقراری صلح، چه چیزی عاید آنان خواهد شد.

در بخش مربوط به کردستان ترکیه، گزارش از وقوع جنگ در این بخش از کردستان متعاقب چند سال بحث از روند صلح و حل مسأله‌ی کرد در کردستان ترکیه، ابراز تأسف نموده بود که گرچه در این روند، حقوق ملی کردها به طور شفاف مورد بحث قرار نگرفته بود، با این حال گام‌های مثبتی برداشته شده بود و ملت کرد در تمامی زمینه‌ها به سوی گشایش و شکوفایی گام برمی‌داشت و تا جایی پیش رفته بود که برای نخستین بار در تاریخ ترکیه در قالب یک حزب سیاسی صاحب ٨٠ کرسی در پارلمان ترکیه شده بود، لیکن با وقوع جنگ اخیر در داخل شهرها، تمامی این دستاوردها و پیشرفت‌ها رفته‌رفته از دست می‌روند. پلینیوم اظهار امیدواری نمود که هر دو طرف یعنی پ.ک.ک و دولت ترکیه یک بار دیگر به میز گفتگوها برگردند، لیکن گفتگوی آنان برای حل نهایی مسأله‌ی ملی باشد.

در بخش مربوط به کردستان عراق، گزارش ضمن اشاره به تمامی مشکلات و بحران‌هایی که ملت کرد در این بخش از کردستان با آنها روبروست، خطر مداخلات روزافزون دشمنان ملت کرد و بیش از همه، جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث قرار داده و ابراز امیدواری نموده بود که نیروها و جریانات سیاسی این بخش از کردستان با در نظر داشتن تمامی تهدیدات و با بهره گرفتن از کلیه‌ی فرصت‌ها و امکانات، در این برهه‌ی حساس گام‌هایی هماهنگ و مشترک برای پیشبرد مسأله‌ی ملی و رساندن این بخش از کردستان به ساحل امن و ثبات بردارند.

در بخش دیگری از گزارش، برنامه‌ی کاری حزب دمکرات برای سال آینده مورد بحث قرار گرفت و پلینیوم ضمن ارزیابی و مروری بر فعالیت‌های یک سال گذشته و احتمالات و امکانات و فرصت‌ها برای سال آینده، دستورات لازم را برای انجام امور و برنامه‌های کاری آینده‌ی حزب به تصویب رساند.

بخش دیگری از کار پلینیوم، بحث از کنگره‌ی آتی حزب بود که طی آن ضمن تصمیم‌گیری درباره‌ی برگزاری کنگره به موجب برنامه و اساسنامه‌ی داخلی حزب، کاستی‌ها و مشکلات گذشته‌ی حزب مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که هیأت ویژه‌ای برای تجدید نظر در ساختار و سیستم کاری حزب تشکیل شود.

پلینیوم دوازدهم کمیته‌ی مرکزی پس از دو روز کار مداوم و ارزیابی و بررسی تمامی وظایف حزبی و دستورکار از پیش تعیین‌شده، روز یکشنبه ٢٣ اسفندماه ١٣٩٤ خورشیدی، رأس ساعت ٧ بعد از ظهر به کار خود پایان داد.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی
٢٤/ ١٢/ ١٣٩٤
١٤/٣/٢٠١٦

14042.JPG

14043.JPG

14044.JPG

14045.JPG

14047.JPG

14048.JPG

14049.JPG

14050.JPG

14051.JPG

14052.JPG

14053.JPG