کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جدیدترین اثر مرکز تحقیقات استراتژیک حزب دمکرات چاپ و انتشار یافت

18:42 - 11 فروردین 1395

کوردستان میدیا: کتاب عقل سیاسی ایران و هویت‌خواهی کردها از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک حزب دمکرات کردستان ایران به چاپ رسید.

این کتاب که ٦٨٠ صفحه می‌باشد، اولین کتابی است که از نظر فاکت‌های تاریخی و هم تحلیلی فلسفی و سیاسی، نگاشتن تاریخ مستقلی از ایران و از زاویه دید ایران، برای ملت کرد شروع کرده است.

در این کتاب بازنویسی تاریخ کرد، نقد روایت ایرانی تاریخ، طرحی از اندیشه سیاسی کرد و دولت کردی، از میترا، از زرتشت، از کوروش و استیاگ. از ضحاک و تورانیان، از داریوش و انوشیروان، از گئوماته و مزدک، از رستم و اسفندیار، از اندیشه سیاسی، از تحلیل تاریخی، از بومی یا آریایی بودن کرد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

کتاب عقل سیاسی ایران و هویت‌خواهی کردها برای اولین بار نه به حوادث تاریخی بلکه به افعال تاریخی و مفهوم سازی برای هویت و تاریخ مستقل کردی و نقد روایت رسمی ایرانی پرداخته است.

این کتاب فقط روایت تاریخی نیست، این کتاب برای اولین بار طرحی از اندیشه سیاسی کردی، مفهومی از دولت/نظم کردی، شناسنامه‌ای برای هویت کردی، نقدی بر سلطه تاریخ نگاری و عقل مسلط ایرانی در یک کلام دیرینه شناسی سکوت است.

این سومین اثر این مرکز تحقیقات می‌باشد که به چاپ رسیده است، پیشتر این مرکز تحقیقات دو اثر دیگر تحت عنوان‌های دمکراسی در کشورهای چند ملیتی (با تأکید بر ایران) و فدرالیسم و حق تعیین سرنوشت (نگرشی حقوقی) چاپ و منتشر نموده است.

بحث و گفتگو، تحقیقات و مطالعه در مورد مسائل استراتژیک جامعه کردستان و حزب دمکرات از جمله فعالیت‌های مرکز تحقیقات استراتژیک حزب دمکرات کردستان ایران می‌باشد که به صورت مستقیم تحت نظارت حزب دمکرات کردستان ایران فعالیت می‌کند.

هدف این مرکز تلاش برای تشکیل بستر و سرمایه‌ای تئوریک بالقوه به منظور اقدامات عملی و استراتژیک حزب در حال حاضر و آینده حکومت کردی می‌باشد.