کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کمیسیون امور اجتماعی حزب دمکرات: با پیوستن به صفوف حزب پیشوا، به استقبال از فراخوان حزب خویش بشتابید و دل‌های دوستانمان را شاد و دشمن را نیز همچون همیشه درمانده و زبون نمایید

23:57 - 11 فروردین 1395

کوردستان میدیا: کمیسیون امور اجتماعی حزب دمکرات کردستان ایران، به مناسبت ١٠ فروردین‌ماه، روز شهیدان کردستان، پیامی منتشر نمود. متن این پیام به شرح زیر است:

هم‌میهنان گرامی!

خانواده‌های سرفراز شهیدان!

کادرها و پیشمرگان عزیز!

مهمانان محترم!

امروز دهم فروردین‌ماه، سالگرد یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که در این روز و در سال ١٣٢٦ خورشیدی برابر با ٣١ مارس ١٩٤٧ میلادی با اعدام پیشوا قاضی‌محمد نخستین رئیس‌جمهور کردستان و یارانش، بر پیکر تمامی ملت کرد به ویژه مردم کردستان ایران وارد شد. آسیبی که پس از ٦٩ سال هنوز هم یادآوری آن دردناک بوده و فاجعه‌ای در روند جنبش ملی کرد و مبارزه‌ی حق‌طلبانه‌ی این ملت به شمار می‌رود.

پس از سرنگونی جمهوری کردستان از سوی رژیم محمدرضا شاه و حامیان آن، در مدت بازداشت تا روز اعدام پیشوای بزرگمان، ملت کرد روزهایی مالامال از نگرانی و انتظار نسبت به این مسأله را سپری نمود که سرنوشت پیشوایش چه خواهد شد؟ رفتار دولت ایران در این رابطه چگونه خواهد بود؟ بدیهی است که ذات حکومت‌های استبدادی همواره اینچنین بوده که با توسل به رعب و سرکوب، میلیتاریزه کردن و اعدام، قدرت خود را تحمیل نمایند.

با توجه به سوابق تاریخی برخورد سردمداران تهران تا آن زمان با رهبران ملت کرد، همانند برخوردشان با اسماعیل آقا سمکو رهبر و قهرمان ملی کرد، پیش‌بینی می‌شد که این بار نیز چه اتفاقی خواهد افتاد، لیکن برای پیشوا زندان نیز سنگر دیگری بود تا رهروان آینده‌ی این آموزگار بزرگ درس ایستادگی، دفاع از حقوق مشروع خویش در هر شرایطی و ثبات قدم و پایبندی به تعهد و پیمان را بیاموزند. برای دشمنان ملت کرد و مخالفان حقوق بشر، آزادی و عدالت نیز بیدادگاه پیشوا مکانی برای تأکید ایشان بر حق و حقیقت، آزادی، صلح و مقابله با ظلم و بی‌عدالتی و استبداد بود. ایشان دادگاه ناعادلانه را زیر سؤال برده و از یک رژیم نامشروع و اشغالگر بازخواست می‌نمود.

خانواده‌های سرفراز شهیدان!

امروز و با گذشت ٦٩ سال از این فاجعه‌ی دلخراش و در روز شهادت پیشوای ملت کرد، یاد وی و تمامی شهیدان سرفراز دیگرمان را گرامی می‌داریم. متأسفانه ملت کرد در منطقه‌ی خاورمیانه تحت ستم زمامداران و ملت‌های فرادستی روزگار می‌گذراند که با گذشت این همه سال نیز هنوز در مرحله‌ی تقدیس شخصیت‌ها و ارجح دانستن تکلیف بر حق به سر می‌برند.

اینها همان مفاهیمی است که پیشوا با مرگ خویش به نفی و انکار آنها پرداخت. زیرا در جهان‌بینی پیشوا، انسانیت و ارزش‌های انسانی از اهمیت بالایی برخوردار بودند. در عصر پیشوا و حتی اکنون نیز در دوران حاکمیت ظلمانی جمهوری اسلامی، یکی از مشکلات بزرگ زمامداران مستبد تهران این بوده و هست که همانند قرون وسطی آنچه که برایشان اهمیت دارد این است که چه کسی حاکم و فرمانروا باشد، نه اینکه شیوه‌ی فرمانروایی چگونه باشد و مردم و حقوق آنان از چه جایگاه و موقعیتی برخوردار باشند. این مشکل و اختلاف اصلی فلسفه‌ی سیاسی حزب دمکرات با زمامداران مستبد حاکم بر ایران از دوران پیشوا قاضی‌محمد تاکنون بوده است.

دوستان گرامی! رهروان راه پیشوای زنده‌یاد!

٦٩ سال پیش، بنیان‌های حکومت در کردستان از طریق یک حزب سیاسی و به پیشوایی رهبر شایسته‌ای همچون پیشوا قاضی‌محمد بر مشروعیت قانونی و شایستگی افراد و بر مبنای خواست مردم استوار گردید. از همین رو، روند زمامداری سنت‌گرا و محافظه‌کارانه‌ی ملت کرد نیز دچار دگرگونی و تحول از رهبری رؤسای عشایر و فئودال‌ها به رهبری یک حزب سیاسی همانند حزب دمکرات با برنامه‌ای مترقیانه شد. در حکومت تحت رهبری حقوقدانی آگاه، روشنفکری مسلط به چندین زبان و یک قاضی دادگر و دادگستر همانند پیشوا، زنان تبدیل به شریک مبارزه و کار و تلاش شدند و به عرصه‌ی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی گام نهادند و جوانان به منظور پرورش و کسب تحصیلات جهت خدمت به ملتشان در آینده، به خارج اعزام شدند. در زیر پرچم کردستان و با سرود ملی ای رقیب، مدارس با شور و هیجان زایدالوصفی، تحصیل به زبان کردی را آغاز کردند و کودکان کرد به زبان کردی تحصیل را آغاز نمودند. جان تازه‌ای در کالبد شعر و ادبیات و روزنامه‌نگاری کردی دمیده شد و در راه ملت و استقلال ملی، با آزادی عجین گردید. این است تفاوت نوع زمامداری ما و آنان.

علاوه بر تمامی این دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری، پیشوا قاضی‌محمد با دفاع از آزادی و حق مشروع خود و ملتش مبنی بر آزادی و رهایی، در زندان‌های رژیم شاه به ما آموخت که اساس و زیربنای حکومت، مردم و ملت هستند، نه رهبران و شخصیت‌ها. رهبران مسئول و انقلابی خود را فدای آزادی و کامیابی ملتشان می‌نمایند، نه اینکه مردم را قربانی منافع شخصی و فردی خویش نمایند. این است مکتب و راه حزب دمکرات کردستان ایران.

دوستان گرامی!

پس از سرنگونی جمهوری کردستان، طی مدت چهار ماه و ١٣ روز، ٢٢ تن از سرداران کرد به همراه پیشوایشان به چوبه‌های دار آویخته شده و جان خود را در راه آزادی و رهایی ملت کرد فدا نمودند.

از جمله ١١ سردار فیض‌الله‌بیگی، چهار افسر جمهوری کردستان در مهاباد، فرمانده‌ی نیروی پیشمرگه در بوکان و چهار افسر اهل کردستان عراق که در بغداد به دست دیکتاتورهای ایران و عراق به چوبه‌ی دار سپرده شدند.

هم‌میهنان گرامی!

دشمنان ملت کرد با اعدام پیشوا و سرداران کرد، به خیال خویش می‌خواستند ملتمان را از حق‌طلبی خویش بازدارند تا در برابر زورگویی قدرت اشغالگر سر فرود آورد، لیکن ملت کرد آموخته ‌است که چگونه به بهایی هرچند سنگین و با تحمل مصائبی هرچند جگرسوز نیز در برابر زورگویی‌ها سر فرود نیاورد و همان گونه که رهبر فرزانه و معمار تجدید حیات مبارزات ملت کرد و باطل‌کننده‌ی خواب زمامداران تهران، شهید دکتر قاسملو فرموده‌اند: قافله‌ی شهیدانمان طولانیست و شاید از این هم طولانیتر شود... لیکن ملتی که خواهان آزادیست، بایستی بهای آن را نیز بپردازد، قافله‌ی شهیدانمان طولانیتر شد. هم اکنون شاهدیم که علیرغم شهادت رهبرانی همچون پیشوا قاضی‌محمد، دکتر قاسملو، دکتر شرفکندی و هزاران تن از فرماندهان، کادرها و پیشمرگانمان، ملت کرد همچنان استوار و زنده است. مبارزات دمکراسیخواهانه‌ی ملتمان در کردستان ایران همچنان ادامه دارد. مبارزان کرد تحت حاکمیت سیاه آخوندها نیز علیرغم تمامی آزار و اذیت‌ها، شکنجه‌ها، تیرباران‌ها و اعدام‌ها، در مکتب پیشوا آموخته‌اند که تسلیم نشوند و در برابر اشغالگر سر فرو نیاورند و در سطحی گسترده و به گونه‌های مختلف و آگاهانه برای تحقق آزادی مبارزه می‌کنند.

جوانان مبارز مکتب پیشوای کبیر!

در نوروز امسال، دبیرکل محترم حزبمان پیام مهمی خطاب به شما ایراد نمود و از شما خواست تا برای تداوم راه پیشوا و سایر رهبران شهیدانمان، به صفوف پیشمرگان حزب دمکرات ملحق شوید. این درخواست با تحلیل دقیق و ارزیابی شرایط و اوضاع منطقه و میهنمان مطرح گردید، از همین رو، جهت تسکین بخشیدن به قلب‌ خانواده‌های سرفراز شهیدان، با پیوستن به صفوف حزب پیشوا، به استقبال از فراخوان حزب خویش بشتابید و دل‌های دوستانمان را شاد و دشمن را نیز همچون همیشه درمانده و زبون نمایید. همچنان که شاهد هستید، هم‌اینک پیشمرگه در خاورمیانه و در سطح جهانی نیز تبدیل به سمبل و نماد دفاع از آزادی و حقوق انسانی شده و در برابر عقاید تنگ‌نظرانه، تاریک‌اندیشانه و ترور استوار ایستاده است. ما نیز از مردم مبارز کردستان ایران انتظار داریم که توانمندی‌های مبارزان شهرها و روستاهایمان را با مبارزات کوهستان یکپارچه نماییم و به اتفاق یکدیگر به مقابله با استبداد بپردازیم.

بنابراین و با توجه به واقعیاتی که در بالا بدان اشاره شد، مرحله‌ی نوین و سرنوشت‌سازی در پیش رویمان قرار دارد. مردم کردستان با دیده‌ی امید به ما می‌نگرند. چنین شرایطی نیازمند تلاش بیشتر و مبارزاتی قاطعانه‌تر از همیشه است. آنچه که جمهوری اسلامی و تمامی دیکتاتورهای دیگر از آن وحشت دارند، اتحاد توده‌های مردم کردستان است. اقدامات ناشایست و جنایات نزدیک به چهار دهه‌ای رژیم، برای هیچ کس جای تردیدی باقی نگذاشته است که تا زمانی که این رژیم بر سر کار باشد، از سرکوب و ارعاب و ترور دست نخواهد کشید و ارمغان رژیم برای تمامی مردم ایران به ویژه مردم کردستان، تنها ویرانی و فلاکت بیشتر خواهد بود. نشانه‌ها حاکی از آن است که رژیم از تحولات چشمگیری که در منطقه‌ی خاورمیانه روی داده‌ و جریان دارند، خوشنود نیست و دوران نمایش‌های انتخابات‌ رژیم نیز رفته‌رفته به سر آمده است.

حزب دمکرات کردستان ایران به نوبه‌ی خویش ضمن تجدید پیمان با روان پاک شهیدان، به شما اطمینان می‌دهد که مبارزه برای دستیابی به آزادی و تأمین حقوق ملی حتی برای یک لحظه نیز متوقف نخواهد شد و با کوشش و مبارزات مستمر و پیگیر، به آرزوها و آمال شهیدان جاودان ملتمان جامه‌ی عمل خواهد پوشاند.

هزاران درود بر روان پاک پیشوا و یارانش و کلیه‌ی شهیدان دوران جمهوری کردستان و تمامی شهیدان کردستان و شهیدان سایر بخش‌های کردستان که در راه دفاع از کردستان ایران در برهه‌های مختلف جان خود را فدا نموده‌اند.

نابود باد رژیم تروریستی و تروریست‌پرور جمهوری اسلامی ایران

حزب دمکرات کردستان ایران
کمیسیون امور اجتماعی
١٠/١/١٣٩٥خورشیدی