کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جشن و انقلاب

19:47 - 17 فروردین 1395

کریم پرویزی

مبارزات یک ملت فرودست و تحت ستم، تنها یک جنبه و یک بُعد را در بر نمی‌گیرد، بلکه اگر هم نتوانیم بگوییم تمامی ابعاد، لیکن اغلب ابعاد و جنبه‌های زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم را در بر می‌گیرد و همان گونه که که کارل مارکس می‌گوید، ملتی که تحت ستم به سر می‌برد، تمامی توانایی‌هایش را برای رهایی از زیردستی و ستم به کار می‌گیرد و مبارزه‌ی رهایی‌بخش سراپای زندگی و تاریخ چنین ملتی را فرا می‌گیرد.

این بدان معنا نیست که چنین ملتی به خواست و اراده‌ی خویش تمامی ابعاد زندگی خویش را با مبارزات رهایی‌بخش عجین می‌نماید. به عبارت دیگر، هیچ ملتی مایل نیست که تمامی انرژی و توان و فکر خود را در راه جنگ (خواه در بُعد سیاسی و خواه در بُعد نظامی یا...) به کار گیرد، بلکه این حکومت‌های ستمگر و اشغالگران هستند که به دلیل هراس و وحشت و در راه ارضای حس تمامیت‌خواهی‌شان، رفته‌رفته تمامی زوایا و ابعاد زندگی عادی مردم تحت ستم و تحت حاکمیت اشغالگران را فرا می‌گیرد و در وحشت از اینکه مبادا گوشه‌ای از زندگی مردم را فراموش کرده باشد که دشمنان رژیم از همان جا به داخل نفوذ کنند، می‌کوشد تا ظلم و تاریکی را به تمامی زوایای جامعه تسری دهد.

از این زاویه و نیز از زاویه‌ی ایدئولوژی مرگدوستی جمهوری ولایت اعدام است که می‌بینیم این رژیم شدیداً مشتاق مرگ و شیون و اشاعه‌ی فرهنگ ماتم و سوگواری است و با شادی و سرور مردم مخالفت و عناد می‌ورزد و هرگونه جشن و شادی مردم را مخالفت با خویش تلقی می‌کند.

زمانی که به بحث از ملت کرد می‌رسیم، مشاهده می‌کنیم که این ملت به دلیل ویژگی‌های ملی و فرهنگی و تاریخی خود، همواره چه از طریق رزم و ستیز و چه از طریق بزم و شادی و پایکوبی، به ابراز انزجار از رژیم‌های ستمگر و اشغالگران پرداخته و از همین روست که در تاریخ مبارزات ملت کرد در تمامی بخش‌های کردستان می‌بینیم که جشن و پایکوبی کردها تبدیل به نماد اتحاد و رویارویی با اشغالگران شده و در هنگام پیروزی‌ها نیز با رقص مختلط (ره‌شبه‌له‌ک) تبدیل به خاری در چشم دشمنان شده است.

در نوروز امسال، ملت کرد در کردستان ایران، امید به نوزایی و شکوفایی و دمیدن روح نوینی به مبارزه را در شادی و سرور گسترده‌‌‌ی خویش به منصه‌ی ظهور رسانید و در جای جای این بخش از سرزمین کردستان، شور مبارزه با جشن و شادی سمبلیک و پرمعنای ملت کرد در هم آمیخت.

امسال، و سال نو و ایام گشت و گذار و شادی مردم در کردستان ایران، مالامال از ابراز شور و شادی در استقبال از مبارزه‌ی انقلابی‌ای بود که در پیش داریم.

عکس: افشین فتاحی