کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

گزارش سالانه‌ی فریدم هاوس/ ایران در میان ۱۰ کشور آخر از لحاظ آزادی مطبوعات

22:33 - 9 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: براساس گزارش سالانه‌ی مرکز پژوهشی فریدم هاوس(خانه آزادی) که روز چهارشنبه با عنوان «آزادی مطبوعات در جهان» منتشر شد، ایران در میان ده کشور آخر از میان ۱۹۹ کشور جهان از لحاظ وضعیت آزادی مطبوعات قرار دارد.

به گزارش فریدم هاوس، تحت تاثیر فشارهای سیاسی، اقدامات گروه‌های تبهکار و نیروهای تروریستی برای به سکوت وادار کردن رسانه‌ها، طی سال ۲۰۱۵ آزادی مطبوعات در سراسر جهان به نازل‌ترین حد خود طی ۱۲ سال اخیر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ کشوری که از نظر آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۵ بد‌ترین وضعیت را داشتند عبارتند از ایران، بلاروس، شبه‌جزیره کریمه، کوبا، گینه استوایی، اریتره، کره شمالی، سوریه، ترکمنستان و ازبکستان.

کشورهایی که آزادی مطبوعات طی سال ۲۰۱۵ در آنها به نحو چشمگیری تنزل‌یافته عبارتند از بنگلادش با تنزل ۷ امتیازی، ترکیه با تنزل ۶ امتیازی، فرانسه، یمن و صربستان با تنزل ۵ امتیازی، مقدونیه و زیمبابوه با تنزل ۴ امتیازی.

از جمله کشورهایی که از نظر آزادی رادیو و تلویزیون در بخش کشورهای غیرآزاد قرار دارند نیز می‌توان به افغانستان در رتبه ۱۳۶، ارمنستان در رتبه ۱۳۹، پاکستان در رتبه ۱۴۰، قرقیزستان در رتبه ۱۴۹، عراق در رتبه ۱۵۶، تاجیکستان در رتبه ۱۷۶، روسیه در رتبه ۱۷۶ و قزاقستان در رتبه ۱۸۱ اشاره کرد.