کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بانک جهانی برنامه‌ای برای ایران ندارد

23:25 - 9 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: ایالات متحده‌ی آمریکا با تحت فشار قرار دادن بانک جهانی مانع از فعالیت آن در ایران شد.

رسانه‌های بین‌الملل گزارش دادند که حتی پس از اجرای برجام در اواخر دی‌ماه گذشته، بانک جهانی تمایلی به فعالیت اقتصادی در ایران ندارد.
آمریکا که بزرگترین سهام‌دار بانک جهانی و حامی اصلی آن است، مخالفت خود را با از‌ سرگیری فعالیت‌های این نهاد در ایران نشان داده است.

این بانک از سال ٢٠٠٥ و پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی تمام فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته در توضیخ مخالفت کشور متبوعش گفت: الزامات قانونی باعث می‌شود که این کشور به کار و سرمایه‌گذاری بانک جهانی در ایران رای منفی بدهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی و بدون اشاره این مقام دولتی اعلام کرد: احکام قانونی فعلی مدیر اجرایی آمریکا را ملزم می‌کند به طرح اعطای وام‌های بانک جهانی به ایران رای منفی دهد.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی نیز به خبرگزاری‌ها گفته است: ما از نزدیک وضعیت را تحت نظر داریم و هنوز هیچ تصمیم خاصی (برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران) نداریم.

در همین ارتباط نیز یک کارشناس اقتصادی، ارتباط بانک جهانی با رژیم ایران را دارای هزینه‌های سیاسی می‌داند که واکنش کنگره‌ی آمریکا را درپی خواهد داشت.

بسیاری از مقامات رژیم اسلامی ایران منجمله خامنه‌ای عنوان کرده‌اند که بانک‌های عمده به دلیل نگرانی در برابر تحریم احتمالی آمریکا، در همکاری با ایران تعلل می‌کنند.