کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عفو بین‌الملل خواستار مشخص شدن سرنوشت یوسف سیلاوى، شهروند اهوازى شد

16:09 - 11 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: سازمان عفو بین‌الملل با صدور فراخوانی خواستار اقدام فوری جهت مشخص شدن سرنوشت یوسف سیلاوى كه در سال ٢٠٠٩ از خانه خود در اهواز ربوده شده، توسط رژیم ایران شده است.

در ششمین سالگرد ناپدید شدن سیلاوى و علیرغم پیگیرى‌هاى دائم خانواده وى و درخواست‌های مكرر آنها از مقامات قضائی و امنیتى در شهر اهواز و حتى در دادگاه‌ها و مراکز رژیم از جمله بیت رهبرى براى روشن شدن سرنوشت وى، مقامات رژیم هیچگونه جواب یا اظهار نظرى درباره مكان وى و یا حتى اعتراف به دستگیرى و بازداشت وى نداشته‌اند.

یوسف سیلاوى متولد ٣ اردیبهشت ١٣٣٨، فرزند عباس متولد اهواز از روز ١٧ آبان ١٣٨٨ ناپدید شده و جستجوی خانواده‌اش برای پیدا کردن او بی نتیجه مانده است.

مونا سیلاوى، دختر یوسف سیلاوى، در گفتگویى با العربیه نت، درباره علت ناپدید شدن یا ربودن پدرش مى‌گوید: او شهروندى عادى بوده که هیچ گونه فعالیت سیاسى یا فرهنگى نداشته است و احتمالاً ربودن وى تنها به دلیل نسبت فامیلى‌اش با دایى‌ام منصور سیلاوى (معروف به منصور اهوازى) است كه یك فعال سیاسى شناخته شده بود و در شرایطى مشكوك در منزلش در لندن پایتخت انگلستان، در سال ٢٠٠٨ فوت كرد.

وى افزود: پدرم یوسف سیلاوى كه پسر عموى منصور و شوهر خواهر وى مى‌باشد كه حدود چند ماه بعد از فوت منصور، توسط مأموران لباس شخصى دستگیر شد و تاكنون خبرى از مكان ناپدید شدن او در دست نیست.

مونا سیلاوى مى‌گوید كه: پس از بازداشت یوسف سیلاوى، در سال ٢٠٠٩ ماموران اطلاعات یكى از دوستان وى را نیز دستگیر کردند و او را بشدت مورد ضرب و شتم و بازجویى قرار دادند و خواستار اطلاعاتى در خصوص ارتباط وى با یوسف سیلاوى بودند.

عفو بین‌الملل در این فراخوان تأكیده كرده: چنانچه سیلاوى در زندان است، از مقامات مسئول بخواهید که در صورتی که او مرتکب جرم کیفری به رسمیت شناخته شده‌ای نشده است، او را آزاد کنند و به او فوراً اجازه ارتباط با خانواده خود و دسترسی به وکیل و پزشک دهند و در یک روند قضایی منطبق بر استانداردهای بین‌المللی برای دادرسی عادلانه، محاکمه شود.