کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش اعدام شد

22:47 - 22 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: دولت بنگلادش روز سه‌شنبه رهبر حزب جماعت اسلامی بزرگترين حزب اسلامگرای اين كشور را اعدام كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير دادگستری بنگلادش اعلام كرد مطیع الرحمان نظامی ٧٣ ساله پيش از نيمه‌شب سه‌شنبه شب به وقت محلی در زندانی در داكا پایتخت بنگلادش به دار آويخته شده است.
وی که چند دوره نیز وزراتخانه‌های مختلف از جمله وزارت کشاورزی و صنعت را در این کشور هدایت کرده است، در سال ۲۰۱۴ به ارتکاب جنایت جنگی محکوم شده بود.

طی هفته‌های اخیر شش نفر از مروجان لاییستیه در بنگلادش با قمه و چاقو به قتل رسیده‌اند که همین امر نیز بر نگرانی از ایجاد درگیری میان اعضای جماعت اسلامی و گروه‌های دیگر در این کشور افزوده است.

تعدادی از این قتل‌ها توسط القاعده و دولت اسلامی به عهده گرفته شده، اما دولت بنگلادش حزب جماعت اسلامی را عامل این قتل‌ها معرفی می‌کند.

در سال ۲۰۱۳، اعدام سه تن از مسئولان جماعت اسلامی موجب شورش در این کشور شد که به مرگ دست کم ۵۰۰ نفر انجامید.

لازم به ذكر است، در مورخه‌ی ١٦ دی (٦ ژانويه) دادگاه عالی بنگلادش رأی خود را در مورد حكم دادگاه كيفری عليه مطيع الرحمان نظامی، رهبر حزب جماعت اسلامی اعلام كرد. او در دادگاه كيفری به ٤ بار اعدام محكوم شده بود و دادگاه عالی سه فقره از اين احكام را مورد تأیيد قرار داد.

محاكمه رهبر جماعت اسلامی به اقدامات او درجريان جنگ استقلال بنگلادش از پاكستان در سال‌های ١٩٧٠ و ١٩٧١ ارتباط دارد. او به اتهام قتل، تجاوز و ترور نخبگان طرفدار استقلال بنگلادش به اعدام محکوم شده بود.