کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‌ی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت درگذشت رفیق مبارز، چکو رحیمی

23:08 - 23 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت درگذشت نابهنگام رفیق مبارز، چکو رحیمی، عضو کمیته‌ی مرکزی حزب، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

هم‌میهنان گرامی!

اعضا و هواداران حزب دمکرات!


با نهایت تأسف و تأثر اعلام می‌کنیم که روز چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت‌ماه ١٣٩٥ خورشیدی برابر با ١١ مه ٢٠١٦ میلادی، رفیق نستوه و مبارزمان کاک چکو رحیمی، عضو کمیته‌ی مرکزی حزب به علت ایست قلبی برای همیشه با ما وداع نمود و به کاروان شهیدان راه رهایی کردستان پیوست و ادامه‌ی مبارزه را به دوستان و همسنگرانش سپرد.

عبدالرحمان رحیمی معروف به چکو، عضو دلسوز، آگاه و دیرین کمیته‌ی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران، در سال ١٣٣٣ خورشیدی برابر با ١٩٥٤ میلادی در مهاباد شهر مبارزان دمکرات، دیده به جهان گشود.

خانواده‌ی رفیق شهیدمان کاک چکو، از خانواده‌های میهن‌پرست، سرشناس و دارای موقعیت والای اجتماعی در شهر مهاباد بودند. به همین دلیل، عبدالرحمان نیز با باوری ملی و تربیتی توأم با عشق به ملت کرد، مدارج تحصیلی را در شهر مهاباد پیمود و برای ادامه‌ی تحصیل در دانشکده‌ی افسری تهران پذیرفته شد و مدرک لیسانس را از این دانشگاه دریافت نمود و به عنوان افسر ارتش آغاز به کار نمود.

رفیق شجاع و مبارزمان، سروان عبدالرحمان رحیمی پس از انقلاب ملیت‌های ایران، علناً به عضویت حزب دمکرات کردستان ایران درآمد و به دنبال صدور فرمان جهاد خمینی علیه مردم کردستان، به عنوان یک افسر میهن‌پرست و دارای مواضع روشن، در صفوف پیشمرگه‌های حزب دمکرات، سلاح دفاع از موجودیت و کرامت ملتش را به دوش گرفت و به عنوان استاد و مربی نظامی، اقدام به برگزاری دوره‌ی ویژه برای پیشمرگه‌ها نمود. ایشان در صفوف پیشمرگه‌های حزب دمکرات به چکو ملقب گردید و به کاک چکوی دوست‌داشتنی پیشمرگه‌ها و مردم کردستان تبدیل شد.

رفیق مبارز، کاک چکو به علت ازخودگذشتگی، رشادت و دلیری‌اش طی دوران پیشمرگه بودن خویش چند بار بر اثر انفجار مین به شدت زخمی گردید و اثرات این انفجارها بر بدن وی همچنان باقی ماند.

کاک چکو رحیمی در صف کادرها و پیشمرگان حزب دمکرات، فردی کوشا و خستگی‌ناپذیر بود و همواره در تلاش برای پرورش و آموزش هرچه بهتر پیشمرگان جان بر کف میهن بود. ایشان مدتی در نیروی سمکو، نیروی شریفزاده و نیروی پیشوا به عنوان فرمانده انجام وظیفه نمود و پس از تأسیس دانشکده‌ی نظامی حزب که بعدها به آموزشکده‌ی سیاسی نظامی تغییر نام داد، از نخستین استادان دانشکده‌ی مزبور بود و پس از مدتی، به عنوان جانشین و سپس به عنوان مسئول آموزشکده‌ی سیاسی نظامی به مبارزه‌ی برحق ملتش خدمت نمود.

رفیق مبارزمان، در سال ١٣٦٢ به دلیل ابراز لیاقت، فداکاری و آگاهی، در کنگره‌ی ششم حزب به عنوان عضو علی‌البدل کمیته‌ی مرکزی رأی اعتماد کنگره را دریافت نمود. از آن هنگام تا زمان شهادتش، در مدت ٣٣ سال چه به عنوان مشاور، چه به عنوان عضو علی‌البدل و چه به عنوان عضو اصلی کمیته‌ی مرکزی، همواره عضو رهبری حزب بود و چندین مسئولیت سنگین و خطیر حزبی از جمله، مسئولیت آموزشکده، عضویت در کمیسیون پیشمرگه و مسئولیت کمیته‌ی امنیت را با شایستگی بر عهده داشت و به گواهی رفقا و همسنگرانش با نهایت شایستگی، دلسوزی و پایبندی به دیسیپلین، وظایف خویش را به انجام رسانید.

رفیق مبارزمان کاک چکو رحیمی، فردی دلسوز برای حزب و ملت ستمدیده‌اش و فرزندی رشید، آگاه و وفادار به مکتب دمکرات بود که در صف کادرها و پیشمرگان محبوب و در صفوف رهبری حزب نیزانسانی دارای مواضع شفاف، متعهد به اصول و با دیسیپلین بود.

میهن‌دوستی خانواده‌اش، آگاه بودن خود ایشان و دیسیپلین افسری و وفاداری‌اش به راه رهبران شهید، فروتنی و اختلاطش با پیشمرگه‌ها، در مجموع از کاک چکو شخصیتی تاریخی، متعهد و نام‌آشنا ساخته بود که تمامی واژگان نام وی در ذهن شاگردان، دوستان و همسنگرانش درس مبارزه و مقاومت انقلابی را تداعی می‌نمود.

متأسفانه دوست گرامیمان کاک چکو بعد از ظهر روز چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت‌ماه ١٣٩٥ خورشدی بر اثر ایست قلبی از میان ما رفت و خبر مرگ ناگهانی‌اش تمامی دوستان و دلسوزان را اندوهبار نمود. لیکن حزب دمکرات از دیرباز با غم از دست دادن عزیزان و مبارزان نستوه خویش اُنس گرفته و همواره نیز بر تعهد حزب به تداوم راه آنان افزوده شده است.

دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت درگذشت نابهنگام و ناگهانی کاک چکو رحیمی، با خانواده‌ی گرامی ایشان، همسر وفادارش، فرزندان آگاه و به ویژه دختر دلبندش که عضوی از بدن خود را در حزب دمکرات از دست داده است، ابراز همدردی نموده و همچنین این مصیبت را به تمامی مبارزان حزب دمکرات و مردم انقلابی مهاباد تسلیت می‌گوید.

روح شهید سرفرازمان سروان چکو رحیمی شاد و راه مبارزاتی‌اش پر رهرو باد

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی

٢٣ اردیبهشت ١٣٩٥ خورشیدی
١٢ مه ٢٠١٦ میلادی