کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ظریف و موگرینی در وین، موانع اجرای برجام را بررسی کردند

22:39 - 28 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: در آستانه نشست روز سه‌شنبه گروه بین‌المللی حمایت از سوریه، وزیر خارجه‌ی رژیم ایران شامگاه دوشنبه در بدو ورود به وین، با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

به گزارش رادیو فردا، خانم موگرینی در توئیتر خود یادآور شده، دو طرف درباره‌ی اجرای برجام و سوریه، پیشاپیش نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه گفتگو کرده‌اند.

همچنین محمد جواد ظریف به ایرنا گفته است که در حاشیه‌ی نشست سوریه، با وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزیران حاضر در وین دیدارهایی خواهد داشت و ضرورت رعایت تعهدات آمریکا در موضوع برجام را پیگیری خواهد کرد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه‌ی رژیم، اخیراً گفته بود که علیرغم اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های بانکی، فقط بانک‌های کوچک اروپایی با ایران در تعامل هستند.

ساعاتی پیش از سفر وزیر امور خارجه رژیم به اتریش، ایرنا به نقل از مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، به محافظه‌کاری بانک‌های اروپایی در همکاری با ایران اشاره کرده بود. این موضوع در ماه‌های اخیر از بحث‌برانگیزترین مسائل مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای بوده و حتی تأکید وزیر خارجه آمریکا بر اینکه کشورش مانعی برای از سرگیری روابط بانک‌های اروپایی با ایران نیست، گره‌گشایی نکرده است.

مقامات ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر رژیم، پیش از این آمریکا را متهم کرده بودند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی را از تجارت با ایران می‌ترسانند و از این رو به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند.