کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مالدیو روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد

22:42 - 29 اردیبهشت 1395

کوردستان میدیا: حکومت مالدیو بعد از ٤ دهه روابط سیاسی خود را با رژیم ایران قطع نمود.

حکومت مالدیو شب گذشته، ٢٨ اردیبهشت‌ماه، در بیانیه‌ای، از قطع روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران خبر داد و اعلام نمود سیاست‌های ایران در منطقه‌ی خاورمیانه مخرب و بر ضد آسایش و صلح منطقه می‌باشد.

همچنین آسوشیتدپرس از نزدیکتر شدن سیاست‌های این کشور با حکومت عربستان سعودی خبر داد.

شایان ذکر است ریاض، سال گذشته سفارت خود را در این کشور افتتاح نمود.

عربستان سعودی سال گذشته در پی حمله‌ی شماری از مزدوران رژیم ایران به سفارت عربستان به دلیل اعدام یک آخوند شیعه در این کشور، کلیه‌ی روابط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم ایران قطع نموده است.

رژیم ایران از بدو تأسیس خود، با کشورهایی همچون آمریکا و اسراییل و هم اکنون با کشورهایی همچون بحرین، عربستان، مالدیو و... ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را قطع نموده است.

مالدیو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند، واقع در جنوب غربی هند است. جمعیت این کشور ۳۲۸ هزار نفر و واحد پول آن روفیه مالدیو است.

زبان رسمی این کشور دیوهی نام دارد که زبانی هندواروپایی است و همانندی‌هایی با زبان سینهالی قدیم دارد. مردم آن از قوم مالدیوی هستند که تبارشان به مردم سری‌لانکا و هند (آمیخته آریایی و دراویدی) می‌رسد و رگه‌هایی از اعراب نیز در میان آن‌ها وجود دارد. هم زبان و هم مردم آن با نام دیوِهی نامیده می‌شوند که واژه دیبـَجات و دیباجات که در فارسی و عربی در قدیم برای مالدیو به کار می‌رفت نیز شکلی از همین واژه دیوهی است.

دین رسمی این کشور اسلام است و پیروی از دیگر ادیان در ملأ عام ممنوع و قابل پیگرد قانونی است. مالدیو در سال ۱۹۶۵ از بریتانیا مستقل شد.

مالدیو هم از نظر جمعیت و هم مساحت کوچک‌ترین کشور قاره آسیاست.

زمین‌های این کشور به طور میانگین ۱٫۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و بنابر این کم‌ارتفاع‌ترین کشور جهان به‌شمار می‌آید. بلندترین نقطه این کشور تنها ۲٫۴ متر ارتفاع دارد. ماله، پایتخت مالدیو ۱۰۴ هزار نفر جمعیت دارد و به طور سنتی محل اقامت شاه و تاج‌گذاری‌ها بوده است.