کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه: ۶۰ هزار نفر در زندان‌های دولتی کشته شده‌اند

19:49 - 2 خرداد 1395

کوردستان میدیا: دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که در پنج سال گذشته، دستکم ۶۰ هزار نفر بر اثر شکنجه یا شرایط وخیم انسانی در زندان‌های دولت سوریه کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمان، مدیر این گروه مستقر در لندن، گزارش داد که این تعداد از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تاکنون و به دلیل شکنجه و شرایط وخیم انسانی از جمله فقدان غذا یا دارو کشته شده‌اند.

به گفته‌ی رامی عبدالرحمن، بالاترین میزان مرگ و میر در زندان بدنام صیدنایا بوده و بازداشتگاه‌های واحد اطلاعات نیروی هوایی و دستگاه‌های امنیتی دولتی نیز شرایط مشابهی داشته‌اند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته که نام دست کم ۱۱۰ کودک در میان ۱۴ هزار نفری که اسامی‌شان ثبت شده، به عنوان قربانیان شکنجه دولت سوریه وجود دارد.

یک تحقیق سازمان ملل متحد در ماه فوریه سال جاری دولت سوریه را به اعمال «سیاست نابودی» در زندان‌های این کشور متهم کرد.

در سال ۲۰۱۴ یکی از مقام‌های دولت سوریه با فرار از این کشور، حدود ۵۵ هزار عکس از ۱۱ هزار نفر که در دو سال نخست بحران سوریه در زندان‌های دولت این کشور کشته شده بودند، از سوریه خارج کرد.

بحران و جنگ در سوریه در پنج سال گذشته منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزار نفر، آوارگی میلیون‌ها نفر و تخریب و نابودی شهرها و زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده ‌است.