کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

محکومیت یک مزدور رژیم در آمریکا، به جرم نقض تحریم‌های تسلیحاتی

00:43 - 6 خرداد 1395

کوردستان میدیا: دادگاهی در نیویورک آمریکا، یک شهروند ایرانی‌کانادایی را به دلیل تلاش برای انتقال تجهیزاتی با کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی به ایران، به سه سال زندان محکوم کرده است.

در بیانیه سوم خرداد ماه وزارت دادگستری آمریکا متهم علیرضا پارسا معرفی شده که در اکتبر سال ۲۰۱۴ با کمک پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، بازداشت شده بود. او در ژانویه سال جاری میلادی اتهام‌های واردشده را پذیرفت.

قاضی دادگاه منهتن، که حکم این مزدور رژیم را صادر کرده، گفته است او در تلاش برای خرید تجهیزات ‌پیشرفته الکترونیک و انتقال آنها از طریق کانادا به ایران بوده، تجهیزاتی که برخی از آنها می‌توانند در تولید موشک و راکت کاربرد داشته باشند.

جان کارلین، دستیار دادستان کل، نیز گفته او طی ۶ سال مکررا به نقض قوانین و مقررات امور صادراتی دست زده و به طرف‌های ایرانی در خرید تجهیزات پیشرفته الکترونیک که هم کاربرد تجاری و هم کاربرد نظامی دارند، کمک کرده‌است.

وزارت دادگستری ایالت متحده می‌گوید این مهره‌ی رژیم ایران با استفاده از شرکت خودش در کانادا به نام متال پی‌ام، سفارش قطعات را می‌داد. قطعات به کانادا یا به امارات متحده عربی ارسال و سپس برای مشتریان ایرانی فرستاده می‌شدند. پارسا، مقصد دیگری به جز مقصد نهایی کالاهایی که سفارش می‌داد را به اطلاع شرکت‌های آمریکایی می‌رساند.
وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید آقای پارسا پس از بازداشت هم، همچنان از زندان به نقض تحریم‌ها ادامه می‌داد.

اتهام‌ این دلال تسلیحاتی رژیم ایران، نقض تحریم‌های مربوط توسعه‌ی موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر یا حمایت دولتی از تروریسم عنوان شده است.