کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رضا ضراب، به مؤسسه‌ی آمینه اردوغان رشوه داده است

22:50 - 8 خرداد 1395

کوردستان میدیا: دادستانی آمریکا رضا ضراب، تاجر ایرانی را علاوه بر نقض تحریم‌ها علیه رژیم ایران، به پرداخت ۴٫۶۵ میلیون دلار رشوه به مؤسسه‌ی خیریه‌ی امینه اردوغان، همسر رئیس‌جمهوری ترکیه متهم ساخته است.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۶ خرداد گزارش داد که دادستانی آمریکا یک اتهام دیگر را هم به پرونده ضراب اضافه کرده که نشان می‌دهد وی از سال ۲۰۱۳ برای نزدیک شدن به مقامات ترکیه، به مؤسسه‌ی آمینه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان، رشوه داده است.

ضراب از نفوذ خود در نزد مقامات عالیرتبه‌ی دولت ترکیه برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم ایران استفاده می‌کرد.

این تاجر ایرانی در اواخر پاییز سال ۱۳۹۲ به اتهام پولشویی و فساد مالی همراه با تعدادی از فرزندان اعضای دولت وقت ترکیه بازداشت شد. وی تنها چند ماه در زندان ماند و در نهایت دادستانی ترکیه نیز پرونده را مختومه اعلام کرد.

اما این بار دادستانی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و صدها میلیون دلار معاملات بانکی با تهران، حکم به بازداشت رضا ضراب در میامی داد. وکلای ضراب تقاضا کرده بودند که در قبال 50 میلیون دلار وثیقه و ١٠ میلیون دلار پول نقد، او به منزلی در خارج از زندان منتقل شده و به صورت بیست و چهارساعته تحت نظر قرار گیرد که مورد قبول دادستانی آمریکا قرار نگرفت.

دادستان پرونده همچنین می‌گوید دولت ترکیه تلاش کرده است که از نفوذ خود برای آزادی رضا ضراب استفاده کند.