کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

كنفرانس \"چالش هاى پلوراليسم در ايران\" در واشنگتن برگزار شد

18:50 - 29 خرداد 1395

کوردستان میدیا: طی دهە‌های اخیر فعالین سیاسی ملیت‌های محصور در مرزهای ایران توانستەاند نقض حقوق بشر و جنایت‌های حکومت‌ مرکزی ایران علیه ملیت‌های مختلف این کشور را در سطح جهانی مطرح و به موضوعی روز بدل کنند.

بنابر گزارشی از العربیه کنفرانس چالش‌های پلوراليسم در ایران روز چهارشنبه گذشته با هدف بررسی شرایط اقلیت‌های، قومی و مليت‌های غیرفارس و ادامه نقض حقوق اساسى اين گروههاى اجتماعى در ايران و همچنين بررسى وضعيت بغرنج حقوق بشر در ایران، در باشگاه رسانه ملی امريكا در واشینگتن برگزار شد.

در اين كنفرانس –که به همت سازمان حقوق بشر اهواز و با همکاری مرکز مطالعات توسعه‌ای ابن خلدون برگزار شد – پذیرای شخصیت‌های برجسته‌ای از کردها، عرب‌های اهواز، ترک‌های آذری، بلوچ‌ها و دیگر اقلیت‌های موجود در ایران بود، که در کنفرانس مذکور به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

در افتتاحیه این کنفرانس دکتر کریم عبدیان بنی سعید مدير اجرايى سازمان حقوق بشر اهواز، خلاصه‌ای درباره مشکلات چندگانگی و ساختار دولت ایران که اجازه مشارکت در اداره دولت را به دیگر بخش‌های جامعه نمی‌دهد و همچنین ظلم و تبعیض نژادی سيستماتيك كه دولتهاى شاهنشاهى و جمهورى اسلامى علیه ملت‌های غیرفارس اعمال كرده اند، مطرح کرد. او در ادمەی سخنانش به ستم وق ظلم‌های گستردەای که بر ملت عرب در ایران رو داشته می‌شود اشاره کرد.

در ادامه دکتر سعد الدین ابراهیم مدیر مرکز مطالعات توسعه‌ای ابن خلدون درباره پراکنش مليتها و اقلیت‌ها و دیگر اجزای جامعه ایران صحبت کرد و گفت: ایران می‌باید از این نیروهای انسانی و تنوع آنها برای رشد و توسعه کشور استفاده می‌کرد، لیکن رژیم حاکم درگیر نبردهای مذهبی در منطقه است.

در ادامه كنفرانس، پرفسور محمد حسن حسین‌بر کارشناس برجسته حقوق بشر و مسئول جمعيت بلوچ هاى آمریکا، آماری درباره اوضاع و مناطق انتشار بلوچ‌ها در ایران ارائه کرد و به فقر و تبعيض وستم و به حاشیه‌ راندن بلوچ‌ها اشاره کرد.

در این کنفرانس آوا هما نویسنده و استاد دانشگاه نیز حضور داشت و در یک مطالعه آماری درباره شیوه‌های ستم علیه کردها، از اعدام زندانیان سیاسی گرفته تا سرکوب زنان و منع هر نوع فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کوردها سخن گفت.

در پایان کنفرانس جو ستوک مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیدبان حقوق بشر نیز در این کنفرانس حاضر شد طی سخنانی گفت: ایران باید از سیاست‌های امنیتی‌اش درباره قومیت‌ها دست بردارد. ستوک اضافه کرد: هرگاه با ایران درباره حقوق قومیت‌ها حرف زده‌ایم گفته‌اند مرزهایمان در خطر است. ٣٧ سال است که آنها این سخنان را تکرار می‌کنند و این سخنان چیزی جز بهانه‌ای برای ادامه سرکوب و خشونت بر علیه قوميت‌ها و اقلیت‌ها نیست.