کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رفسنجانی: مجلس خبرگان دو نفر را به صورت سری برای رهبری آینده رژیم معرفی کرده است

17:30 - 30 خرداد 1395

کوردستان میدیا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت رژیم و از اعضای مجلس خبرگان از معرفی دو نفر برای رهبری آینده رژیم خبر داد.

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت رژیم و از اعضای مجلس خبرگان اعلام کرده است: کمیسیونی در مجلس خبرگان رژیم که صلاحیت عمومی افراد را برای رهبری رژیم بررسی می‌کند. در مقطعی پس از مذاکره با چند صد نفر، دو نفر را به صورت سری معرفی کرد، اما مشخص نکرده این افراد در کدامیک از دوره‌های پیشین خبرگان و به کجا یا چه کسی معرفی شده‌اند.

وی طی مصاحبه با روزنامه قانون گفته است: این جزو قوانین آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان است که هیئت رئیسه کمیسیونی برای آینده‌نگری دارند و گزینه‌هایی را که صلاحیت عمومی دارند، بررسی و حتی با آن‌ها صحبت و مذاکره می‌کنند. یعنی این کمیسیون هیچ تصمیمی نمی‌گیرد، فقط بررسی می‌کنند.

رفسنجانی اظهار داشته است: قبل از تصویب رهبری فردی، وقتی که بحث داغ بود، من و خامنه‌ای وقت گرفته بودیم که صحبت کنیم. استدلالات خامنه‌ای(درباره رهبری شورایی) طولانی شد و از وقت من استفاده کرد. سخنرانی ایشان در دفاع از شورا خیلی قوی بود.

هاشمی رفسنجانی به دلیل طرح رهبری شورایی همواره مورد انتقاد مسئولان رژیم قرار گرفته است.

کارشناسان سیاسی براین باورند که مهمترین فرد برای جایگزینی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی است. اما خامنه‌ای او را کاملاً به حاشیه رانده است.

بحث تعیین رهبر بعدی رژیم مدتی است در فضای سیاسی ایران مطرح شده است از جمله احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان رژیم، آذر ماه سال گذشته گفته بود چندبار از خامنه‌ای، رهبر رژیم شنیده است که مجلس خبرگان باید چند رهبر در آستین داشته باشد.

براساس قانون اساسی رژیم جمهوری اسلامی ایران، انتخاب رهبر آینده رژیم با مجلس خبرگان می‌باشد که ۸۸ کرسی دارد، اما برخی گمان می‌کنند که پس از خامنه‌ای سپاه قدرت را در دست خواهد گرفت.