کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ابعاد نظامی برنامه‌ی اتمی رژیم، در پارچین افشا شد

17:21 - 1 تیر 1395

کوردستان میدیا: مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ذرات اورانیوم کشف شده در سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران، نشان از تلاش رژیم ایران برای تولید و ساخت بمب اتمی در سال‌های گذشته دارد.

به گزارش روزنامه‌ی آمریکایی والستریت ژورنال، مقامات کنونی و پیشین آمریکایی می‌گویند که این کشف تازه نشان می‌دهد که ایران یک برنامه‌ی مخفی ساخت سلاح اتمی داشته و این در تضاد با گفته‌ی تهران در رد هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتمی است.

بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد، در نمونه‌های خاک سایت نظامی پارچین، آثاری از وجود اورانیوم غنی‌شده پیدا کرده‌اند. این ذرات اورانیوم اولین شواهد فیزیکی است که در کنار تصاویر ماهواره‌ای، تلاش‌های پنهانی رژیم ایران برای ساخت بمب اتمی را تأیید می‌کنند.

کشف ابعاد نظامی برنامه‌ی اتمی ایران در سایت پارچین، دلیل مقاومت چندین ساله‌ی رژیم در برابر درخواست‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازدید از سایت مزبور را آشکار می‌کند.

بهانه‌ی رژیم ایران برای رد این درخواست، همواره این بود که سایت پارچین فقط برای ساخت و آزمایش سلاح‌های متعارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رد اورانیوم در خاک پارچین در گزارش ماه دسامبر آژانس به اختصار آمده است، اما اکنون کارشناسان آمریکایی می‌گویند که این اورانیوم نشان از تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی در سال‌های گذشته دارد.