کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مصر مانع از صدور بیانیه‌ی محکومیت کودتای ترکیه در شورای امنیت شد

16:13 - 27 تیر 1395

کوردستان میدیا: موضع مصر در خصوص بیانیه‌ی‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر محکومیت کودتای نافرجام در ترکیه، مانع صدور این بیانیه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده آمریکا پس از مشورت با آنکارا، پیش‌نویس بیانیه‌ای را مطرح کرده که در آن بر «ضرورت احترام به دولت انتخاب شده از راه دمکراتیک در ترکیه» تأکید شده است.

مصر، عضو غیر دائم شورای امنیت اما با این جمله در بیانیه مخالفت کرده است.

در جریان مذاکرات شورای امنیت، نماینده‌ی مصر گفت: «شورای امنیت صلاحیت این را ندارد تا دولت ترکیه را، منتخب از راه دمکراتیک به شمار بیاورد».

با وجود اصرار آمریکا، نماینده‌ی مصر بر موضع خود پافشاری کرد؛ مسأله‌ای که باعث شد نماینده‌ی آمریکا از ارائه‌ی پیش‌نویس بیانیه عقب‌نشینی کند.

ترکیه و شماری دیگر از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا بر این باورند که بدون این جمله، متن بیانیه، ضعیف و خالی از حمایت واضح از دولت ترکیه خواهد بود.

در هفته‌های اخیر، رجب طیب اردوغان، برای بهبود روابط با مصر، ابراز تمایل کرده بود، اما وی پس از نافرجام ماندن کودتا، در جمع هواداران خود، شعار اخوان‌المسلمین مصر را سر داد.

حزب عدالت و توسعه‌ی ترکیه از زیرشاخه‌های مرتبط با نحله‌ی فکری و سیاسی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود که پس از سرنگونی حکومت اخوان‌المسلمین در مصر، از در مخالفت با دولت جدید مصر درآمد و همین امر منجر به تیرگی روابط دو کشور گردید.