کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

گزارش حملات ۱۱ سپتامبر، نقشی برای عربستان در این حملات قائل نیست

17:17 - 27 تیر 1395

کوردستان میدیا: جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز جمعه ۱۵ ژوئیه اعلام کرد که مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا، بررسی ۲۸ صفحه محرمانه گزارش حملات ۱۱ سپتامبر را به پایان رسانده‌اند. وی تاکید کرد که این صفحات، هیچ دلیلی بر «دست داشتن سعودی» در این حملات، ارائه نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ارنست که در کاخ سفید در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: این صفحات تاییدی است بر آن‌چه تا کنون بارها گفته‌ایم.

وی ادامه داد: این ۲۸ صفحه به کنگره‌ی آمریکا فرستاده خواهد شد. این صفحات هیچ دلیل جدیدی درباره دست داشتن عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ ارائه نمی‌دهند.

از سویی عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی، از انتشار علنی ۲۸ صفحه محرمانه گزارش حملات ۱۱ سپتامبر از سوی سازمان اطلاعات آمریکا، استقبال کرد. او گفت: واقعیت روشن است، سعودی هیچ نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر ندارد.

عبدالله بن ترکی سفیر عربستان در ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: از سال ۲۰۰۲، کمیته‌ی تحقیقات حوادث ۱۱ سپتامبر و چند سازمان دولتی آمریکا از جمله سازمان اطلاعات مرکزی و پلیس فدرال، تحقیقات خود را درباره ۲۸ صفحه محرمانه انجام دادند. آن‌ها همگی تهدید کردند که نه دولت سعودی و نه هیچ‌کدام از مسئولان بلندپایه این کشور یا افرادی که به نمایندگی از دولت فعالیت می‌کنند، هیچ نقشی در حمایت یا تشویق حملات نداشتند.

او افزود:‌ امیدواریم انتشار علنی این صفحات، سؤال‌ها و تردیدهای باقیمانده درباره رفتار سعودی، نیت‌هایش و دوستی طولانی‌اش با ایالات متحده آمریکا را از میان ببرد.

.