کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نگاهی به اقدامات تروريستى رژيم ايران در منطقه و جهان

16:35 - 7 مرداد 1395

کوردستان میدیا: رژیم ایران در سطح بین‌المللی به عنوان حامی اول تروریسم، بسیاری از جنایات و عملیات تروریستی علیه شهروندان خود و مردم و كشورهاى منطقه و جهان را مرتكب شده است. تأسيس سازمان های تروریستی در داخل و خارج، از جمله شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان گرفته تا حزب‌الله حجاز و ديگر گروه‌هاى تروريستى در پادشاهى عربى سعودی و کشورهای خلیج، تا ده‌ها گروه شبه‌نظامى و فرقه‌ای در عراق و سوريه و اخيرً حوثی‌ها در یمن، از جمله فعاليت‌هاى تروريستى رژيم ولايت فقيه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، رژیم ولایت فقیه به راه‌اندازی شبه‌نظامیان تروریست اكتفا نكرده، بلكه از روز اول حکومتش، سلسله‌اى از عمليات آدم‌ربایی، بمبگذاری و ترور چه عليه قدرت‌هاى مخالف خود يا حتى معارضين داخلى انجام داده است.

این اقدامات مختصراً به شرح زیر می‌باشد:

- دخالت ایران به طور مستقیم در بمبگذاری در سفارت عراق در بیروت در سال ١٩٨١ که به مرگ ٦١ نفر و زخمی شدن ١١٠ نفر منجر شد.

- در سال ١٩٨٣ بمبگذاری در سفارت آمریکا در بیروت توسط حزب‌الله با دستور مقامات ايران انجام شد و باعث مرگ ٦٣ نفر شد.

- در سال ١٩٨٣ نیز، اسماعیل عسكرى، عضو سپاه پاسداران ايران، عمليات بمبگذاری انتحاری در بیروت در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده را انجام داد كه در نتیجه به کشته شدن ٢٤١ تن و زخمی شدن بیش از ١٠٠ تن از پرسنل نیروی دریایی و غیرنظامیان آمریکا انجاميد. رسانه‌هاى امريكا حين حادثه گزارش دادند كه اين تعداد از قربانيان بیشترین تعداد شهروندان آمريكايى كشته شده در خارج از میدان‌های جنگ بوده‌اند.

- در سال ١٩٨٣ نيز یک فقره بمبگذاری در مقر نیروهای فرانسوی در بیروت توسط حزب‌الله، انجام شد و همزمان با آن نیز یک بمبگذاری دیگر در مقر نیروهای آمریکایی منجر به مرگ ٦٤ نظامى و غیر نظامی فرانسوى شد.

- در همان سال ١٩٨٣ عناصر حزب‌الله و حزب الدعوه عراق با حمایت غير مستقيم رژيم ایران، عملياتى عليه سفارت آمریکا و سفارت فرانسه در کویت و پالایشگاه نفت كويت و عملياتى را در يك محله مسکونی در پايتخت اين كشور انجام دادند كه 5 کشته و ٨ نفر زخمی به جا گذاشت.

- در سال ١٩٨5 عمليات شكست خورده ترور امير كويت ، شیخ جابر احمد الصباح ، که منجر به كشته شدن تعدادى از نظامیان و شهروندان شد، توسط عوامل جمهورى اسلامى از مزدوران حزب الدعوه عراق وابسته به رژیم ايران انجام شد.

- در سال ١٩٨٦، ایران حجاج خود را به ايجاد شورش و اغتشاش در مکه در حين اداى مناسك حج وادار كرد که منجر به برخورد صفوف حجاج و مرگ ٣٠٠ نفر از آنان شد.

- در سال ١٩٩٤، به د ستور و دخالت مقامات ارشد ايران، یک فقره بمبگذاری در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین انجام شد که منجر به مرگ بیش از ٨5 نفر و زخمی شدن حدود ٣٠٠ تن دیگر شد.

در سال ١٩٩٦،حزب‌الله حجاز از گروه‌هاى مزدور رژیم ایران، عمليت بمبگذاری در برج مسکونی الخبر در سعودى را انجام داد كه منجر به مرگ ١٢٠ نفر، از جمله ١٩ تبعه آمریکایی شد.

- در سال ٢٠٠٣، تلاش رژیم ایران برای بمبگذاری در شهر ریاض و یک توطئه تروریستی با حمايت سپاه پاسداران ايران براى بمبگذاری در پادشاهی بحرین خنثی شد، و عناصر گروه تروریستی حمایت شده از سوى سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله دستگير شدند.

از جمله‌ی اقدامات دیگر رژیم، می‌توان به ترور ده‌ها تن از مخالفان سیاسی کرد و ایرانی از جمله افراد مبارزی همچون دکتر قاسملو و دکتر شرفکندی در اروپا اشاره نمود که برای مذاکره با نمایندگان و سران رژیم ایران پای میز مذاکره رفتند، ولی ناجوانمردانه به کام مرگ کشیده شدند و به شهادت رسیدند.

رژیم ایران طی ٤ دهه حاکمیت خود از هیچ‌گونه اقدامی برای سرکوب روشنفکران و ایجاد ناامنی در منطقه و حتی جهان کوتاهی ننموده است.