کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران سطح اتهامات حمله‌کنندگان به سفارت عربستان را کاهش می‌دهد

17:22 - 7 مرداد 1395

کوردستان میدیا: سخنگوی قوه قضائیه‌ی ایران از کاهش مجازات متهمان حمله به سفارت عربستان سعودی، به منظور متناسب نمودن سطح خصومت‌ رژیم ایران با ریاض خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها، محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه‌ی رژیم دو روز پیش در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد، ایران تصمیم گرفته است مجازات متهمان را کاهش دهد تا با به اصطلاح «خصومت» بین تهران و ریاض متناسب باشد.

اژه ای با اشاره به مواضع عربستان سعودی در مخالفت با دخالت‌های ایران در منطقه اظهار داشت، خشم ایران از تحرکات سعودی دلیل دیگری برای کاهش مجازات به شمار می‌آید. با وجود این که ایران پیش از این و در پی محکومیت گسترده بین‌المللی و قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با تهران سعی داشت حملات را محکوم کند، اژه‌ای تلاش کرد حمله به هیأت‌های دیپلماتیک عربستانی را توجیه کند.

این اظهارات اژه‌ای بیانگر آن است که عملکرد قوه‌ی قضاییه‌ی رژیم ایران در مورد این مسأله تابعی از روباط ایران و عربستان بوده و اصل استقلال قوه‌ی قضاییه و حاکم بودن نگرش حقوقی (و نه سیاسی) بر عملکرد این قوه شعاری بیش نیست.

مقامات رژیم ایران نخست گفته بودند که متهمان به اتهام «تهدید امنیت ملی» مجازات خواهند شد، اما اینک معلوم است که قوه قضائیه آن‌ها را تنها به «شرکت در خرابکاری عمدی و خسارت زدن به دارایی‌های سفارت عربستان سعودی» و «اخلال در نظم عمومی با ایجاد هرج و مرج و تجمع غیرقانونی» متهم کرده است.

تحولات جدید با اظهارات نخستین مقامات رژیم درباره عزم در پیگرد کسانی که در حمله به هیأت‌های دیپلماتیک عربستانی دست دارند، در چارچوب پایبندی به حمایت از مقرهای دیپلماتیک در تهران، تناقض دارد.