کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رئیس CIA: به آینده سوریه به عنوان كشوری یکپارچه خوشبین نیستم

16:40 - 10 مرداد 1395

کوردستان میدیا: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) گفته است که وی درباره آینده سوریه و اینکه کشور متحدی بماند، خوش‌بین نیست.

به گزارش رویترز، جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، که روز جمعه در مجمع امنیتی سالانه «اسپن» سخن می‌گفت، افزود: «نمی‌دانم آیا می‌توان سوریه را بار دیگر متحد کرد و به گذشته بازگرداند یا نه».

این اظهارنظر برنان نخستین اعتراف علنی بی‌سابقه یک مقام ارشد آمریکایی درباره سوریه می‌باشد که مدعی است بقای سوریه پس از ٥ سال جنگ داخلی محتمل نیست.

اعتراضات مردم سوریه که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه «بهار عربی» است به دلیل سرکوب اسد و حمایت و مداخله رژیم ایران و گروه تروریستی حزب‌الله از وی به خشونت کشیده شد. ارتش آزاد سوریه که در سال ٢٠١١ توسط نظامیان جدا شده از ارتش سوریه تشکیل شد، به عنوان اپوزیسیون مسلح سوریه از سوی برخی کشورها مورد حمایت قرار گرفت . از سوی دیگر گروههای اسلامی از خارج مرزهای سوریه نیز پس از دخالت‌های فرقه‌گرایانه ایران و حزب‌الله، راهی سوریه شدند.

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری تعداد قربانیانی که در اثر بمباران بی رویه مناطق مسکونی توسط رژیم اسد و همپیمانانش تاکنون کشته شده‌اند به نیم میلیون نفر رسیده است. حدود ٧ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر از خانه خود آواره شدند. از این تعداد حدود ٢ میلیون نفر به ترکیه، ١ و نیم میلیون نفر به لبنان و بقیه به عراق و اردن پناهنده شده‌اند.