کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

خاتمی، اعدام‌های ٦٧ را \"خدمت جانانه امام\" دانست

18:47 - 30 مرداد 1395

کوردستان میدیا: امام جمعه‌ی موقت تهران دستور خمینی مبنی بر اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی تابستان ٦٧ را خدمت به ملت توصیف کرد.

روز گذشته و در نماز جمعه پایتخت، احمد خاتمی به انتشار نوار صوتی منتسب به آیت‌الله منتظری که در آن اعدام‌های سال ٦٧ را بزرگ‌ترین جنایت تا آنزمان در جمهوری اسلامی عنوان کرده بود، واکنش نشان داد.

او مستقیما خمینی را آمر اعدام‌ها معرفی و عنوان کرد که کاری فقهی و انقلابی بود.

این روحانی اصولگرا در ادامه نیز اجرای اعدام‌ها را ضامن امنیت تلقی کرد که به گفته او خدمت بزرگی به ملت بوده است.

خمینی، فعالین سیاسی آن دوران را به محارب و مستحق اعدام قلمداد کردند، نظری فقهی که روز گذشته از سوی محسن کدیور از روحانیون سرشناس به دلیل شارع نبودن خمینی، رد شد.

طی روزهای اخیر بسیاری از مقامات پیشین و فعلی رژیم اسلامی ایران سعی در مبرا دانستن خمینی در اعدام‌های دهه‌ی شصت خورشیدی داشته‌اند.

همچنین مخالفان آیت‌الله منتظری، او را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم کردند، اتهامی که با اشاره به ارتباط و رفاقت احمد خمینی از این جریان سیاسی، توسط فرزند منتظری تکذیب و رد شد.

هرچند موضوع اعدام‌های دهه‌ی شصت در ایران، تازگی ندارد اما مقامات رژیم از اعلام و آشکار شدن زوایای آن به شدت نگران هستند.

آيت‌الله منتظری در خاطرات خود با تأکید بر این که رقم دقیق را به خاطر ندارد، رقم اعدامی‌های سال ٦٧ را بین ۲۸۰۰ يا ۳۸۰۰ نفر اعلام کرده است.

همچنین بنابه آمار منابع حقوق‌بشری کُرد، از ابتدای انقلاب تا مهرماه ٦٧ حداقل ٧١٣ زندانی سیاسی در بیست زندان ‌کُردستان ایران اعدام گشته‌اند که از این مجموع سهم زندان ‌کرمانشاه، سنندج، ارومیه و ایلام به ترتیب ٢٠٦، ١٦٣، ١٣١ و ٤٥ نفر می‌باشد.