کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مصطفی هجری، دبیرکل حزب در گفتگو با اورشلیم آنلاین: ما پتانسیل بهار کردی را در ایران مشاهده می‌کنیم

22:34 - 2 شهریور 1395

کوردستان میدیا: مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در گفتگوی ویژه‌ای با اورشلیم آنلاین، از ظلم و ستمی که کردهای ایران متحمل می‌شوند، صحبت می‌کند و از آن همه ستم انباشته‌شده سخن می‌گوید که کردهای ایران را وادار نموده است تا مبارزه‌ی آزادیخواهانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز نمایند. مبارزه‌ای برای سرنگونی رژیم و تأسیس یک نظام دمکراتیک فدرال که به حقوق تمامی ملیت‌ها و حقوق بشر احترام بگذارد.

در گفتگوی ویژه‌ای با اورشلیم آنلاین، آقای مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران می‌گوید: از بدو روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، کردهای این کشور بر این باور بوده‌اند که این رژیم حقوق سیاسی مردم ایران را تأمین نخواهد کرد، از همین رو، در رفراندوم تعیین نظام سیاسی شرکت نکردند. بعداً کرد‌ها خواستار مذاکره با دولت شدند تا مسأله‌ی کرد از راه مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و رژیم به خودمختاری برای ملت کرد تن دهد، لیکن رژیم نه تنها مطالبات ملت کرد را نپذیرفت، بلکه جنگ ناخواسته‌ای را به ملت کرد تحمیل نمود. اپوزیسیون کرد به ویژه حزب دمکرات کردستان ایران به مبارزه برای تأمین حقوق ملی خلق کرد دست زدند. علیرغم فقدان توازن قوا میان نیروهای آزادیخواه ملت کرد و رژیم ایران و فشار زیادی که بر روی آنان بوده و هست، ملت کرد و سازمان‌های سیاسی این ملت همچنان به مبارزه علیه رژیم ادامه داده و از پای ننشسته و نخواهند نشست.

رژیم ایران مبارزات تاریخ‌ساز ملت کرد و سازمان‌های سیاسی آن را تهدیدی علیه حکومت منحوس خود دانسته و ملت کرد و آزادیخواهان این ملت را دشمن اصلی خود می‌داند و کودکان ملت کرد را از نعمت تحصیل به زبان مادری خود محروم نموده و بدین ترتیب، سیاست آپارتاید را به ملت کرد تحمیل نموده است. همچنین نوعی ستم مذهبی ظالمانه را نیز علیه کردهای پیرو مذاهب مختلف اعمال نموده است. به عنوان مثال، اهل سنت که جمعیت آنان در تهران به چندین میلیون نفر بالغ می‌شود، از حق داشتن یک مسجد برخوردار نیستند و در هر چهار استان کردستان، از کمک مادی به مساجد مضایقه می‌نماید.

نسبت بیکاری در کردستان، در مقایسه با سایر مناطق ایران بیشتر است. فعالیت سیاسی و ملی و مطالبات آنان غیر قانونی تلقی شده و فعالان کرد به وابستگی به اسرائیل و آمریکا و اخیراً نیز عربستان سعودی متهم می‌شوند. فعالان سیاسی کرد به حبس ابد محکوم می‌شوند و برخی از آنان اعدام می‌شوند، این همه ستم بر ملت کرد، کردها را وادار نموده است که در برابر رژیم بایستند و دست به مبارزه بزنند.

دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران می‌گوید: این نیرو و توان را در ملت کرد و مبارزان آن می‌بینم که بهار کردی را رقم بزنند. وی همچنین می‌گوید: ما بر این باوریم که مسأله‌ی کرد به طور کلی در حال حاضر یک مسأله‌ی سیاسی در منطقه است. آنان حقوق خود را می‌شناسند و برای تحقق آن مبارزه می‌کنند. ملت کرد نیروی تأثیرگذاری در خاورمیانه است، کردهای ایران نیز به عنوان بخشی از این ملت آینده‌ی بهتری در پیش دارند، به ویژه که جمهوری اسلامی به عنوان یک سیستم بیگانه‌ی حاکم بر ایران، به دلیل اختلافات داخلی، فساد فراگیر رژیم، شیوع روزافزون نفرت مردم و بحران‌آفرینی و فتنه‌انگیزی در خاورمیانه، نمی‌تواند برای درازمدت به حاکمیت خویش ادامه دهد. ما بر این باوریم که تمامی کشورهای دمکراتیک و آزاد بایستی به کردهای ایران در مبارزه با رژیم کمک کنند، زیرا این مبارزه در راستای تقویت جبهه‌ی دمکراسیخواهان در منطقه و علیه ارتجاعی‌ترین رژیم زمانه است که با دمکراسی و حقوق بشر در سرتاسر جهان مخالفت می‌ورزد، به اغلب گروه‌های تروریستی کمک می‌رساند و در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند. تضعیف یا نابودی این رژیم، صلح و ثبات را در خاورمیانه تقویت می‌نماید.

آقای هجری همچنین می‌گوید: ما کردها به طور کلی مشکلی با هیچ دولتی از جمله اسرائیل نداریم، البته کشورهایی که حقوق ملت کرد را پایمال می‌کنند، از این قاعده مستثنی هستند، اعتقاد من اینست که اکثریت مردم ایران نیز اینگونه فکر می‌کنند. ما کردها برنامه‌ای برای جدایی از ایران نداریم، بلکه مبارزه‌ی ما برای تأسیس یک ایران دمکراتیک فدرال است که در آن ملت کرد و سایر ملیت‌ها از حکومت‌های خودمختار محلی برخوردار باشند و در اداره‌ی ایران نیز بر اساس یک قانون دمکراتیک سهیم گردند. آقای هجری در ادامه همچنین می‌گوید که کردهای ایران معتقدند که: سیاست آمریکا طی دوران اوباما بیشتر مبنی بر سازش با رژیم جمهوری اسلامی بوده، به ویژه امضای توافق میان ایران و گروه ١+٥ به رهبری آمریکا در رابطه با لغو تحریم‌ها علیه ایران، دست این رژیم را در سرکوب آزادیخواهان ایران به ویژه کردها و سایر ملیت‌های تحت ستم و همچنین یاری‌رسانی بیشتر رژیم به گروه‌های تروریستی منطقه و نهایتاً ویرانی و کشتار بیشتر در منطقه‌ی خاورمیانه و بسیاری از دیگر مناطق جهان بازتر گذاشت.

ما پتانسیل قیام علیه رژیم را در سرتاسر ایران به ویژه در کردستان می‌بینیم، لیکن این پتانسیل نیازمند تقویت و یاری است. کردها اگر مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند تبدیل به کانون این قیام یا بهار برای سرتاسر ایران شوند. حزب دمکرات مسافتی به طول بیش از هفتاد کیلومتر از مناطق مرزی میان کردستان ایران و کردستان عراق را کنترل نموده و بنیانگذار کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال است که از سوی بیش از پنجاه درصد از ملیت‌های ایران حمایت می‌شود. جمعیت ملت کرد در ایران به ده میلیون نفر بالغ می‌شود. حزب دمکرات برای مدت بیش از هفتاد سال جنبش ملی کرد را رهبری نموده و می‌نماید. جنبش کرد به مرحله‌ی نوینی رسیده و ما در تمامی زمینه‌های فرهنگی، مدنی و نظامی برای برقراری یک سیستم دمکراتیک فدرال در کردستان و ایران فعالیت می‌کنیم.