کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سمینار \"وضعیت خاورمیانه، اکنون و آینده ایران\" در آلمان آغاز به کار کرد + تکمیلی ١

20:53 - 6 شهریور 1395

کوردستان میدیا: سمینار کنگره ملیت‌های ایران فدرال تحت عنوان وضعیت خاورمیانه، اکنون و آینده ایران در شهر فرانکفورت آلمان آغاز به کار کرد.

در پانل اول این سمینار، شهریار آهی، عضو اتحاد برای دمکراسی در ایران و شخصیت سیاسی ایرانی طی سخنانی گفت: در حاکمیت جمهوری اسلامی جنگ جناح وجود دارد و این جنگ واقعیست و در واقع جنگ زرگری نیست . وی برای مثال به استقرار هواپیماهای روسیه در همدان اشاره کرد که وزیر دفاع دولت روحانی اعلام کرد این مسئله به مجلس ربطی ندارد و یا اقدامات وزیر اطلاعات که بدون اطلاع روحانی انجام می‌دهد.

این فعال سیاسی ایرانی بر مبارزه با جمهوری اسلامی تأکید و اعلام کرد که همه باید با جمهوری اسلامی ایران مبارزه کنند و در این راستا به لزوم اتحاد و همبستگی جریانات سیاسی اپوزیسیون اشاره نمود.

وی همچنین به اقدامات جمهوری اسلامی در مقابله با مبارزات مردم ایران اشاره و افزود: رژیم درحال ایجاد و استفاده از یک فضای رادیکال است تا همه احزاب و جریانات اپوزیسیون با هم دشمن شوند و هماهنگی میان اپوزیسیون از میان برود تا مبارزات منحرف بشوند.

شهریار آهی در پایان سخنان خود از کنگره ملیت‌های ایران فدرال خواست که هماهنگی برای آزادی همه ملیت‌های ایران را فراهم کند و این یک قدم مثبت می‌باشد.

سخنران بعدی این پانل، مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران بود.

هجری طی سخنانی خود به وضعیت خاورمیانه اشاره و اعلام کرد: آینده خاورمیانه از آن ملیت‌های تحت ستم خواهد بود و در غیر اینصورت با مواردی از توسل به زور و تجزیه طلبی روبرو خواهیم شد که همه این موارد هزینه‌بر خواهند بود.

دبیرکل حزب دمکرات گفت: اگر انتظار داشته باشیم که تغییری در چهارچوب جمهوری اسلامی روی دهد و حقوق ملیت‌های ایران تأمین شود، تجربه نشان داده است که این انتظاری بیهوده است، چونکه اساس جمهوری اسلامی با این مسئله و مسئله حقوق ملیت‌ها در تضاد است.

مصطفی هجری خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی در مقابل قدرت‌ به زانو درمی‌آید و بنابراین ما باید به نیروی تأثیرگذار تبدیل شویم.

وی برای مثال عنوان نمودکه در جنگ میان ایران و عراق که رژیم روبه ضعف می‌رفت، قطعنامه آتش‌بس را قبول کرد و مسئولان رژیم جام زهر را سرکشیدند. همچنین توافق برجام نیز نشان داد که رژیم در مقابل قدرت به زانو درمی‌آید.

هجری اظهار داشت: براساس این تحلیل حزب دمکرات کردستان ایران دو سال پیش به این نتیجه رسید که در این راستا گام بردارد و این نیروی تأثیرگذار را ایجاد کند، نه تنها برای حزب دمکرات بلکه برای ملت کرد و همه آزادیخواهان ایران.

دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران تأکید کرد: بر همین اساس حزب دمکرات حضور پیشمرگه‌ها را در کردستان اضافه نمود و در کنار پیشمرگه‌ها مردم نیز حضور دارند و همچنین ما تصمیم گرفتیم در کنار حضور پیشمرگه‌ها تفکر مردم را نیز تغییر بدهیم و معتقدیم تنها با حضور پیشمرگه‌ها نیست که ما قادر به آزاد‌سازی و رهایی هستیم بلکه مردم نیز باید در راستای آزادی گام بردارند.

هجری می‌افزاید: حزب دمکرات قصد دارد پیش از اضمحلال جمهوری اسلامی ، رستاخیزی با حضور مردم ایجاد کند؛ هرچند ما در ابتدای این مرحله هستیم ولی با این وجود نیز طی این مدت کم تغییراتی ایجاد کرده‌ایم و تغییراتی به وجود آمده است.

دبیرکل حزب دمکرات در این راستا بر اتحاد میان احزاب کرد ایرانی تأکید و عنوان کرد: ما می‌خواهیم کردستان به یک نیروی پشتیبان تبدیل شود و مبارزات مردم روز به روز گسترده‌تر شود.

مصطفی هجری در پایان سخنان خود، بر هماهنگی میان مبارزات ملیت‌های ایران تأکید و ابراز امیدواری کرد که قطعاً این مبارزات به نتیجه خواهند رسید.

نفر بعدی این پانل، یاسین اهوازی از حزب تضامن دمکراتیک اهواز بود که طی سخنان خود به عدم وجود اپوزیسیون سراسری اشاره کرد و گفت: ما ملیت‌ها کنگره ملیت‌های ایران فدرال را تشکیل دادیم که استراتژی مشخص دارد و احزاب و جریانات ملیت‌های ایران را دور هم جمع نموده است و در این راستا به مبارزه ادامه می‌دهیم.

این فعال سیاسی اهوازی اضافه نمود که سرکوب علیه ملیت‌ها در ایران مضاعف است اما اپوزیسیون مرکزگرا این سرکوب مضاعف را نمی‌پذیرد و قادر به تأمین حقوق ما نمی‌باشد و سخن از ترس تجزیه ایران میزنند و همه می‌دانند که این دلایل برای عدم احقاق حقوق ملیت‌ها کافی نمی‌باشند.

یاسین اهوازی همچنین به عدم اعتماد میان اپوزیسیون سراسری و اپوزیسیون ملیت‌ها اشاره و این سوال را مطرح کردند: چرا با وجود چنین همایش‌های تاکنون نتوانستیم اعتمادی میان این دو جریان اپوزیسیون را به وجود بیاوریم و چگونه باید عمل کرد تا این اعتماد را ایجاد کنیم.

نفر چهارم که در این پانل سخنرانی نمود، ناصر بلیده‌ای از حزب مردم بلوچستان بود، وی عنوان نمود خاورمیانه به گونه‌ای شکل گرفته است که همیشه نزاع وجود دارد و با تغییر سیاست قدرت‌ها و سیاست‌های جهانی این تنش‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

بلیده‌ای به دو مسئله اشاره کرد که از سوی برخی جریانات مطرح می‌شود؛ برای مثال ترس از بالکانیزه شدن ایران به این معنی که ایران تجزیه می‌شود.

وی در رد این ادعا اعلام کرد: امروز کشورهای استقلال یافته در بالکان برخی به اتحادیه اروپا نیز پیوستند و کشورهایی دمکراتیک هستند.

این فعال سیاسی بلوچ همچنین به ترس از سوژه‌ای شدن ایران از سوی برخی جریانات اشاره که احقاق حقوق ملیت‌ها را قبول ندارند.

ناصر بلیده‌ای در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما باید مسائل خود را براساس حقوق انسانی حل کنیم نه اینکه فاکتورهای مانند تجزیه طلبی یا تمامیت ارضی و دیگر مسائل مطرح شوند.

وی خاطر نشان کرد: قدرتمند شدن این اپوزیسیون همانطور که آقای هجری گفتند باید مدنظر قرار گیرد، چون نیروهای سرکوبگر ویژه‌ای وجود دارند و باید این نیروی قدرتمند در میان اپوزیسیون و به ویژه ملیت‌ها ایجاد شود.

وی در پایان بر اتحاد نیروهای سیاسی تأکید و اظهار داشت: من نیز معتقدم که باید مبارزه با جمهوری اسلامی همه جانبه و چند بعدی باشد و از تمامی شیوه‌های مبارزه استفاده کنیم.

پانل اول سمینار کنگره ملیت‌های ایران فدرال با پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و سخنرانان پایان یافت.