کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آغاز به کار پانل دوم سمینار \"وضعیت خاورمیانه، اکنون و آینده ایران\"

23:28 - 6 شهریور 1395

کوردستان میدیا: پانل دوم سمینار کنگره ملیت‌های ایران فدرال تحت عنوان دخالت‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و ارتباط آن با سرکوب مردمان ایران بعد از ظهر امروز شنبه ششم شهریورماه در فرانکفورت آلمان آغاز به کار کرد.

ابتدا عباس خرسندی، سخنگوی خارج از کشور جبهه دمکراتیک ایران ایراد به سخنرانی پرداختند.

وی اظهار داشتند: جمهوری اسلامی از آغاز یک پروژه بود و یک رژیمی بود که از سوی مردم انتخاب نگردید، بلکه از سوی کشورهای خارجی بر سرکار آمد و پدیده نیمه اجتماعی بود که به دلیل ستم‌های رژیم شاهنشاهی بود و در کل برسرکار آمدن آن به دلیل تحولات منطقه‌ای و جهانی بود.

خرسندی به وضعیت کنونی خاورمیانه و جبهه‌های شیعه و سنی در منطقه اشاره و افزود: اینگونه نیست که غرب به دنبال بحران‌ نباشد چه بسا شاید بحران‌زایی به نفع غرب باشد.

سخنگوی خارج از کشور جبهه دمکراتیک ایران خاطر نشان کرد: جامعه ایران، جامعه‌ای ناراضی می‌باشد و دارای پتانسیل‌های فراوان برای مبارز و پیشبرد آن هستند و به همین جهت باید به جنبش‌های مدنی و مردمی بیشتر توجه کرد کاری که امروزه کمتر صورت می‌گیرد.

عباس خرسندی گفت: اگر جنبش‌های مدنی کم آوردند باید مبارزه مسلحانه آنرا تقویت نماید.

در ادامه این سمینار، دکتر ضیاء صدرالاشرافی از سازمان فرهنگی - سیاسی آذربایجان به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی به یکی از خصلت‌های رژیم اشاره نمودند که در داخل و خارج از کشور بحران‌زایی می‌کند و هدف اصلی این بحران‌زایی هم توسعه طلبی است که در هویت رژیم اسلامی ایران نهفته است.

دکتر ضیاء صدرالاشرافی اعلام کرد: جمهوری اسلامی به دلیل هویت ایدئولوژیک و دینی خود اصلاً اصلاح‌پذیر نیست.

سخنران بعدی سمینار، بختیار علیار نماینده حزب کومله کردستان ایران در کنگره بودند.

وی وضعیت خاورمیانه را بغرنج خواند و به مسئله سرمایه‌داری نوین و سرمایه‌داری نفت اشاره نمود.

نماینده حزب کومله کردستان ایران می‌گوید: ذهنیت رژیم در گذشته و حال اینگونه بوده است که امنیت داخل را باید با تخریب امنیت کشورهای دیگر تأمین نماید و نمونه آشکار آن دخالت در امور کشور سوریه می‌باشد.

علیار در ادامه اظهار داشت: نتیجه‌ی این سیاست‌های رژیم در داخل بسیار زیان‌بار بوده است و بر وضعیت مردم از لحاظ مختلف تأثیر منفی داشته است.

آخرین سخنران سمینار، رئوف کعبی، فعال سیاسی چپ بود، او در سخنان خود به این مسئله اشاره کردند که سیاست‌های خارجی رژیم منعکس‌کننده سیاست‌های داخلی آن می‌باشد و آن نیز در راستای حفظ رژیم و سرکوب مردم است.

ایشان در پایان بر وجود کنگره ملیت‌های ایران فدرال تأکید و گفت: باید عملکرد اخیر کنگره مورد نقد و بازبینی قرار گیرد و به این پرسش پاسخ داده شود که چرا تاکنون نتوانسته حوزه‌ی فعالیت خود را وسعت بخشد و احزابی که خود را سراسری می‌دانند در خود جای دهد.

بخش پایانی این پانل به پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و سخنرانان اختصاص یافت.