کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رژیم ایران فردو را برای ازسرگیری غنی‌سازی آماده می‌کند

19:21 - 8 شهریور 1395

کوردستان میدیا: به رغم تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی مبنی بر تخلیه‌ی مرکز غنی‌‍سازی فردو، شواهد نشان از آماده شدن رژیم برای ازسرگیری این روند در آینده است.

شبکه‌ی خبر تلویزیون جمهوری اسلامی برای نخستین بار تصاویری از سامانه‌ی دفاع موشکی اس ۳۰۰، ساخت روسیه را در حالی که این سامانه در اطراف تأسیسات اتمی فردو استقرار می‌یافت، پخش کرد.

در این ویدئو یک کامیون حامل سامانه موشکی اس ۳۰۰ در فردو را می‌توان دید که پرتابگرهای موشکی آن آسمان را نشانه رفته‌اند. در ویدئوی شبکه خبر همچنین رادارهای جانبی این سامانه را می‌توان دیدکه نصب و فعال شده‌اند.

تأسیسات اتمی فردو که در دل کوهی در نزدیکی قم واقع است، پس از اجرای برجام در ماه ژانویه سال جاری میلادی اقدام به توقف غنی‌سازی اورانیوم کرده بود.

در سال ١٣٨٧ در جریان سفر مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع رژِیم ایران به مسکو، قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای دریافت ۵ سامانه دفاعی اس ۳۰۰ میان ایران و روسیه به امضاء رسید. روسیه مدتی بعد، با وجود امضای این قرارداد، اعلام کرد که به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، ارسال این سامانه دفاعی را به تعویق می‌اندازد، لیکن سرانجام در آوریل سال گذشته میلادی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، حکم ممنوعیت تحویل این سامانه‌ها به ایران را لغو کرد و اجرای این قرارداد و تحویل این سامانه به ایران نیز ممکن گردید.