کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دفتر سیاسی حزب دمکرات: رسالت معلمان فرهیخته است که کودکان را بر مبنای آموزش مدرن و اندیشه‌ی آزادیخواهی تعلیم دهند

16:00 - 3 مهر 1395

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران با صدور بیانیه‌ای در رابطه با آغاز سال تحصیلی در ایران، فرایند آموزشی و تحصیلی در ایران به زبان غیرمادری را ژینوساید فرهنگی خواند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

آغاز سال نو تحصیلی بر دانش‌پژوهان و آموزگاران خجسته باد

هم‌میهنان گرامی!


آغاز سال تحصیلی در ایران، همزمان با آغاز فصل پاییز و تغییر شرایط آب و هوایی در ایران است و همزمان با کاهش گرمای هوا، فصل نوینی از تلاش در راه دانش‌اندوزی و یادگیری آغاز می‌شود.

فصل دانش‌اندوزی و تحصیل در ایران برای تمامی دانش‌آموزان و علم‌اندوزان، سرآغاز سال دیگری از فرایند رشد و تعلیم و پرورش علمی است تا خود را به سلاح دانش و آگاهی برای در دست گرفتن سرنوشت آینده‌ی کشور مجهز نمایند.

در همین حال، سال نو تحصیلی برای آموزگاران مدارس نیز فصل نوینی از تلاش برای پرورش و تعلیم کودکان و جوانان کشور است تا با زحمت و کوشش خود، نسل آینده‌ی کشور را با دانش نوین آشنا نموده و از جهل و بیخبری برهانند.

بدین مناسبت، مراتب شادباش خود را تقدیم تمامی دانش‌آموزان، دانش‌اندوزان و کلیه‌ی معلمان فرهیخته و دانش‌دوست در ایران نموده و امیدواریم در سال تحصیلی جدید، خرمن دانش انسانی امروزی و انسان‌محور در مدارس و در اذهان کودکان، پرثمرتر گردد.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، مشکل و رنج دیگری نیز بر سر راه دانش‌اندوزان و معلمان در ایران قرار دارد که همانا گنجاندن درس‌های ایدئولوژیک و واپسگرایانه در زمره‌ی دروس تحصیلی است که رژیم ولایت فقیه، در نهایت ضدیت با آموزش و پرورش علمی و انسان‌محور، درس جهل و واپسگرایی را به کودکان و جوانان ایران می‌آموزد که تمامی این تلاش‌های مذبوحانه‌اش نیز با شکست مواجه شده است، زیرا با گذشت 36 سال از کودتای فرهنگی‌شان علیه دانشگاه‌ها در سال ١٣٥٩ خورشیدی، همچنان از تداوم فرایند اسلامی کردن آموزش می‌گویند و هنوز دسته دسته جوانان ایران که در فرایند آموزش تحت سیطره‌ی ایدئولوژی ولایت فقیه، تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند، استوار و با صلابت در برابر بنیان‌های تروریستی اندیشه‌ی ولایت فقیه می‌ایستند.

رسالت معلمان فرهیخته و دانش‌دوست و بشردوست است که برخلاف آموزه‌های جمهوری اسلامی، کودکان و جوانان را با آموزش مدرن و اندیشه‌ی آزادیخواهی و دانش‌دوستی آشنا نموده و تعلیم دهند.

در ایران تحت سلطه‌ی حکومت ستمگران، سال تحصیلی جدید، همزان با فصل نوینی از حذف و امحا و یورش سازمان‌یافته علیه زبان مادری است.

در ایران تحت اشغال زمامداران متمرد و آزادی‌ستیز، فرایند آموزش با ممنوعیت زبان مادری توأم شده و کودکان ملیت‌های تحت ستم از جمله ملت کرد بایستی به زبانی که برای آنان بیگانه محسوب می‌شود، فرایند تحصیل و یادگیری را طی کنند که این سرآغاز ژینوساید سفید فرهنگی در ایران است. در این رابطه، مسئولیت خطیری بر دوش جوانان آگاه و آموزگاران مبارز و انقلابی قرار می‌گیرد که عبارتست از گشودن راه‌های ممکن برای تحصیل و یادگیری زبان مادری تا از این طریق، هم زبان مادری خویش را پاس بدارند و هم در مقابل سیاست‌های شوینیستی رژیم و ایدئولوژی حاکم بایستند.

با امید به آن که با سرنگونی رژیم ولایت فقیه، سیستم آموزشی در ایران و در میان ملیت‌های ایران تبدیل به سیستمی امروزی، انسان‌محور و به دور از امحا و تبعیض مبدل گردد.

یکبار دیگر، سال تحصیلی جدید بر تمامی دانش‌آموزان و معلمان در ایران، در ایران به ویژه دانش‌اندوزان و آموزگاران کرد خجسته باد.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی
٣ مهرماه ١٣٩٥ خورشیدی