کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

وزیر انرژی آمریکا: ایران حق ندارد به عدم لغو تحریم‌ها اعتراض کند

15:17 - 6 مهر 1395

کوردستان میدیا: ارنست موینز، وزیر انرژی آمریکا می‌گوید رژیم ایران حق ندارد درباره این‌که واشینگتن به اندازه کافی تحریم‌ها را لغو نکرده، اعتراض کند.

موینز روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر در کنفرانسی خبری در حاشیه نشست سالانه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سازمان ملل متحد گفت:‌ «تحریم‌هایی که باید لغو می‌شد، لغو شد. این چیزی است که ما به آن متعهد شده بودیم و به آن عمل کردیم».

پیشتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود: « انتظارها برای لغو کامل و سریع همه تحریم‌های ایران بر طبق برجام، برآورده نشده است».

حسن روحانی رئیس جمهور رژیم ایران نیز هفته پیش گفته بود که آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است؛ توافقی که بر پایه آن، ایران برنامه اتمی خود را محدود کرده و در مقابل، تحریم‌هایی که به خاطر این برنامه علیه آن اعمال می‌شد، لغو می‌گردد.

اما وزیر انرژی آمریکا گفت که واشینگتن، حتی بیش از تعهدش عمل کرده و مسئولان آمریکایی هم به برخی از بانک‌های اروپایی بزرگ گفته‌اند که محدودیتی برای تعامل با ایران ندارند، اما تاکنون تنها چند بانک کوچک پذیرفته‌اند که با تهران تعامل کنند.

بانک‌های خارجی به خاطر بیم از نقض برخی تحریم‌هایی که همچنان آمریکا علیه ایران اعمال می‌کند، از تعامل با ایران حذر می‌کنند. این تحریم‌ها به خاطر مسائلی غیر از فعالیت هسته‌ای علیه رژیم ایران اجرا می‌شود.