کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ممنوعیت ثبت نام دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در رشته‌ی گرافیک

16:48 - 7 مهر 1395

کوردستان میدیا: ثبت نام دانش‌آموزان افغانی برای ادامه تحصیل در رشته گرافیک از سوی یکی از هنرستان‌های پاکدشت ممنوع اعلام شد.

بنابر گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم، این دانش‌آموزان، برای تحصیل در رشته‌ی گرافیک در یکی از هنرستان‌های پاکدشت ثبت‌نام کرده بودند، اما مدرسه در روز سوم مهرماه عذر دانش آموزان افغانی رشته گرافیک را خواست و به آنها اعلام کرد که صرفاً می‌توانند در رشته طراحی دوخت و طراحی فرش تحصیل کنند.

آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم گفت: دستورالعمل ثبت‌نام اتباع افغانستانی و درصد ورود آنها به هر یک از رشته‌ها مشخص شده است و‌ این سهمیه‌بندی بر اساس تصمیمات مقامات مسئول در این رابطه انجام می‌شود و یک نوع سیاستگذاری است.

ندادن مجوز رسمی اقامت و مشکلات زیاد پناهندگان افغانی در ایران نشان می‌دهد كه وضعیت این پناهندگان در ایران بسیار نابسامان است. در این راستا دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی وضعیت مهاجرین افغان را در ایران نگران‌کننده توصیف کرده است.

از آن جا که هنر گرافیک در انقلاب‌های بزرگ و اوضاع سیاسی کشورها نیز نقش عمده‌ای را ایفا کرده و از گذشته تاکنون قدرت تصویر از هزاران کلمه و مقاله بیشتر بوده است. این امر باعث ترس و واهمه‌ی رژیم ایران از این موضوع شده است، تا جایی که ممانعت از تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در رشته‌ی گرافیک، ترس از گرافیست‌های افغانی است که در آینده چهره‌ی مخوف و ضد انسانی رژیم اسلامی ایران را با زبان تصویر به نمایش بگذارند.

اهمیت گرافیک و زبان تصویر تا جاییست که استالین می‌گوید اگر سینما و تصویر در اختیار من بود همه‌ی دنیا را با آن فتح می کردم، قدرتی که تصویر دارد بسیار قدرتمند و قویست، تا جایی که هیتلر در راه مقاصد خویش از این قدرت به نحو مؤثری استفاده کرد.