کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

در حاشیە بیانیە اتحاد جمهوری خواهان ایران!

20:15 - 15 مهر 1395

جمیل کلاهی

اتحادیە جمهوری خواهان ایران هم با صدور بیانیەای نظر خود را در مورد جنبش نوین کردستان ابراز داشتند کەبە طور عجیبی مانند دیگر بیانیە سازمانهای فارس است و گویی کە همە این بیانیەها را یک شخص نوشتە چونکە همگی حاوی یک محتوا هستند!

نگرانی از رابطە حزب دمکرات با عربستان سعودی و اسرائیل، بە خطر انداختن امنیت ملی ایران، نگرانی از تجزیە ایران و متهم کردن حزب دمکرات بە اشاعە خشونت در ایران در تمامی بیان نامەهای سازمانهای فارس دیدە میشود! جالب اینجاست کە این اتهامات را قبل از هر کس و سازمانی جمهوری اسلامی مطرح کردە و موفق بە تبدیل آن بە ادبیات سیاسی اپوزسیون خود شدە است!

در پاراگراف پایانی این بیانیە این سازمان ابراز میدارد کە: نیاز امروز مردم کردستان افزودن بر چرخه خشونت نیست، بلکه کاستن از دامنه آن و میدان دادن به فعالیت های مدنی برای کسب حقوق و آزادی‌های دمکراتیک است. حزب دمکرات کردستان ایران با اعلام خط مشی جدید قدم در راهی گذاشته است که از یک سو به چرخه خشونت در کردستان دامنه بیشتری می بخشد و از طرف دیگر، با نزدیکی به نیروهای درگیر در منطقه، با توجه به حضور نظامی سپاه پاسداران در سوریه و عراق، اسباب گسترش جنگ‌های منطقه‌ای به خاک کشور و دخالت نیروهای خارجی را فراهم‌تر می‌کند و منافع ملی کشور ما را به خطر می‌اندازد.

این سازمان در اینجا خشونت در کردستان را گردن حزب دمکرات انداختە و اسمی از جمهوری اسلامی نمی آورد! نگارندگان این بیانیە آگاهانە بە تحریف تاریخ پرداختە و اینطور وانمود میکنند کە خشونت از طرف حزب دمکرات شروع شدە! برای یاد آوری این سازمان نزدیک بە دو سال در اوایل انقلاب ٥۷ احزاب کرد سعی در حل مسالمت آمیز مسئلە کرد داشتند و بدین منظور هیئتی را برای گفتگو با رژیم تازە بە دوران رسیدە تشکیل دادند و شعار این هیئت هم این بود کە مسئلە کرد راە حل سیاسی دارد نە نظامی! اما جمهوری اسلامی با تندترین طریق ممکن از راە نظامی بە کردستان حملە کرد و خمینی هم فرمان جهاد داد و خلخالی را برای صدور حکم قساب آزادیخواهان بە کردستان فرستادند! خشونت از طرف رژیم ایران در کردستان حاکم شد! بعد از نزدیک بە دە سال یک بار دیگر حزب دمکرات خواست از طریق مسالمت آمیز مسئلە را حل کند و بە خشونتهای رژیم در کردستان پایان دهد! اما این بار نیز جمهوری اسلامی دکتر قاسملو دبیر کل حزب را در پشت میز مذاکرە در حالی ترور کرد کە خواهان برقراری صلح و آشتی بود و میخواست امنیت را بە ایران برگرداند! چند سال بعد از ترور دکتور قاسملو رژیم اینبار دکتر شرفکندی جانشین دکتر قاسملو را ترور کرد! چند سال بعد از ترور دکتر شرفکندی حزب دمکرات بە طور یکجانبە عملیات مسلحانە را متوقف کرد و بە مدت ۲٠ سال حتی یک فشنگ بە طرف ایران شلیک نکرد! اما در این مدت خشونت رژیم نە تنها متوقف نشد بلکە زندانی کردن، شکنجە کردن، اعدام کردن و ترور کردن جمهوری اسلامی متوقف نشد و بە طور سیستماتیک ادامە یافت! پس برگشتن حزب دمکرات بە مشی مسلحانە نە برای اشاعە خشونت بلکە برای متوقف کردن ماشین خشونت و ترور جمهوری اسلامی است.

در قسمت دوم این پاراگراف پایانی این سازمان از حزب دمکرات میخواهد کە بە قول آنها خشونت را متوقف کردە تا فعالیتهای مدنی ادامە یافتە و مردم بە خواستەهای دمکراتیک خود برسند! رهبران این سازمان یا واقعا بیسوادند و معنی فعالیت مدنی و خواستە دمکراتیک را نمیفهمند یا میخواهند از این طریق بە خیال خودشان جنبش ملی کردستان را زیر سوال ببرند! رژیم ایران یک رژیم فاشیست مذهبی است و هیچ گروهی نمیتواند درچهارچوب فاشیسم مذهبی بە خواستەهای دمکراتیک خود برسد! مگر اینکە این سازمان رژیم ایران را یک رژیم دمکراتیک بداند و گرنە طرح چنین مسئلەای برای ایران امروز خندەآور است!

در بخش پایانی این پاراگراف صحبت از گسترش خشونتهای منطقە بە ایران و بە خطر افتادن منافع ملی شدە است ولی روشن نشدە کە منافع کدام ملت بە خطر میافتد! اولا در ایران یک ملت نە بلکە چند ملت وجود دارد و هر کدام از این ملل منافع خاص خود را دارند و بە کار بردن ملت ایران نشان از ادامە مشی فاشیستانە در این سازمان است! چراکە بە وضوح ایران کثیرالملة را مانند یک ملت واحد نام میبرد و تنوع ملی را انکار می‌کند!

اما صحبت از گسترش خشونتها بە داخل ایران از آن دستە اتهامات است کە جمهوری اسلامی اشاعە دهندە آنهاست! این اتهامات برای پردەپوش کردن جنایات رژیم در کردستان بە بهانە مبارزە با بە قول خودشان ایادی استکبار جهانی است کە بە تازگی تبدیل بە ایادی عربستان شدەاند! این خشونت همچنانکە گفتە شداز طرف رژیم گسترش یافتە و هیچگاە ملت کرد برای رسیدن بە اهداف حقە خود بە خشونت متوسل نشدە بلکە بخشی بزرگ از مبارزە این ملت برای دفع خشونت رژیم بودە و هست! و اینکە نگران استفادە عربستان از اختلافات ملی در ایران است، این طبیع است چونکە این اختلافات وجود دارد و بە دلیل پرهیز رژیم از حل مسالمت آمیز آنها کشورهای خارجی هم بە منظور تضعیف رژیم و کوتاە کردن دست رژیم از دخالتهای نابجا در مسائل داخلی این دولتها از این اختلافات پشتیبانی میکنند، و این حق مسلم احزاب اپوزسیون مانند حزب دمکرات هست کە از اختلاف کشورها با رژیم استفادە کردە و برای در تنگنا قرار دادن رژیم از آنها کمک بگیرد. حزب دمکرات برای ادامە مبارزات خود ناچار است کە از دشمنان رژیم کمک بگیرد این از عقلانیت یک گروە سیاسی بە دور است کە منتظر باشد روسیە، چین و حزب اللە لبنان برای ادامە مبارزات علیە رژیم ایران یار و یاورش باشند، پس باید از دشمنان رژیم کمک گرفت! اگر رژیم مسئلە کرد را بە رسمیت میشناخت و آن را حل میکرد امروز شاهد یک رابطە دیگری بودیم! در این صورت احزاب کرد وارد هیچ رابطەای با هیچ کشور خارجەای علیە رژیم نمیشد! اینکە امروز شاهد روابط احزاب کرد با کشورهای دشمن رژیم حاکم هستیم نتیجە رفتار خود رژیم با ملت کرد است!

محتویات این مقالە منعکس کننده دیدگاه و نظرات وب‌سایت کوردستان‌میدیا نمی‌باشد.