کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سازمان ملل: رژیم اسد ٣ بار سلاح شیمیایی علیه مخالفان به کار برده است

15:30 - 1 آبان 1395

کوردستان میدیا: تحقیقات شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که رژیم اسد ٣ بار مناطق مسکونی مخالفان را با گاز سمی مورد حمله قرار داده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ٢٢ اکتبر در چهارمین گزارش تحقیقاتی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تحت نظارت سازمان ملل که ١٣ ماه به طول انجامید، اعلام کرد، نیروهای رژیم اسد در تاریخ ١٦ مارس ٢٠١٥ منطقه «قميناس» در استان ادلب را با گازهای سمی کشنده مورد هجوم قرار دادند.

کمیته تحقیقاتی شورای امنیت موسوم به تیم «ابزار تحقیقات مشترک»، در گزارش خود اعلام کرد که هیلکوپترهای نظامی رژیم سوریه دو شهر تلمنس و سرمین در استان ادلب در شمال غربی سوریه، را در آوریل ٢٠١٤ و نیز در ١٦ مارس ٢٠١٥ با گاز سمی مورد هجوم قرار داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در سه مورد دیگر نیز در مناطق مختلف سوریه اسلحه شیمیایی بکار گرفته شده، اما کمیته‌ی تحقیقات سازمان ملل متحد می‌گوید، هنوز دلایل کافی و روشنی در دست ندارد که ثابت کند کدام یک از طرف‌های درگیری، مسئول این سه حمله‌ی دیگر بوده است.

این کمیته گفته است این سه مورد از طریق بمب‌های آتش‌زا که معمولاً هلیکوپتر نظامی آن را پرتاب می‌کند، استفاده شده و با توجه به این که مخالفان به هلیکوپتر دسترسی ندارند، تنها رژیم اسد می‌تواند متهم به کاربرد این اسلحه باشد.

یکی از این حملات شیمیایی در تاریخ ٢٨ آوریل ٢٠١٤ در منطقه‌ی کفر زیتا واقع در استان حماه اتفاق افتاد.

استفاده از گاز سمی «کلر» به عنوان یک سلاح شیمیایی کشنده از سال ١٩٩٧ ممنوع اعلام شده است. رژیم سوریه در سال ٢٠١٣ با تهدید آمریکا مجبور شد به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندد.

گفتنی است استنشاق گاز کلر که دارای نوعی اسید هیدروکلریک است، باعث سوزاندن و نابودی کامل ریه‌ها شده و در نتیجه، به خفقان منجر به مرگ انسان منتهی می‌شود.