کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مصطفی هجری با یک پارلمانتر و کمیسیون روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا دیدار نمود

16:37 - 1 آبان 1395

کوردستان میدیا: در ادامە‌ی دیدارهای دبیرکل حزب دمکرات با اعضای پارلمان اروپا و سازمان‌های وابستە بە اتحادیە‌ی اروپا، هیأتی از حزب دمکرات بە سرپرستی مصطفی هجری، نشستی را با یکی از اعضای پارلمان اروپا و کمیسیون روابط خارجی این اتحادیە برگزار نمود.

روز چهارشنبە ٢٨ مهرماه، هیأتی از حزب دمکرات کردستان ایران با هیأتی از دفتر پروندە‌ی ایران و حقوق بشر کمیسیون روابط خارجی اتحادیە‌ی اروپا کە از سە نفر تشکیل شدە بودند، دربارە‌ی مبارزات نوین حزب دمکرات، راسان کردستان ایران و پیامدهای روابط اتحادیە‌ی اروپا با رژیم جمهوری اسلامی دیدار کرد.

دبیرکل حزب دمکرات در این دیدار، ضمن تشریح جوانب مختلف مبارزات حزب دمکرات در داخل کردستان ایران، اظهار داشت: حزب دمکرات نزدیک بە دو سال قبل تصمیم بە حضور پیشمرگەها در داخل کردستان ایران گرفت تا با روحیە دادن بە مردم کردستان و ایران، عزم آنان را در مبارزات مدنی خود در برابر این رژیم، راسختر و تلاش‌های آنان را جدیتر نماید.

ایشان همچنین افزودند، سال گذشتە زد و خورد نظامی میان نیروهای پیشمرگە و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی روی نداد، زیرا حزب دمکرات فرمان دادە بود کە نیروهایش بە نیروهای رژیم حملە نکنند و تنها از خود دفاع نمایند، اما امسال نیروهای رژیم چندین بار بە نیروهای پیشمرگە حملە کردند و آنها نیز مجبور شدند از خود دفاع نمایند. ما بر این باوریم کە متأسفانە این زد و خوردها ادامە خواهد داشت، زیرا حزب دمکرات بە مبارزە‌ی خود ادامە می‌دهد و ماهیت ایدئولوژیک و رویکرد رژیم بە مسائل کردستان اجازە نخواهد داد کە مردم کرد آزادانە خواست‌ها و حقوق ملی خود را مطرح نمایند.

دربارە‌ی روابط اتحادیە‌ی اروپا با جمهوری اسلامی ایران، بعد از توافق هستەای، مصطفی هجری تأکید نمود کە جمهوری اسلامی در تلاش است تا از این روابط استفادە‌ی ابزاری نماید، برای نمونە، از یک سو برخلاف تصور جامعە‌ی جهانی، فشارها بر ملت کرد و سایر ملیت‌های حق‌طلب ایران و نقض حقوق بشر در ایران بیشتر شدە و از سوی دیگر ایران نفوذ و دخالت خود را در کشورهای همسایە جهت فتنەانگیزی و بروز جنگ میان کشورها بیشتر نمودە است.

جمهوری اسلامی بر این باور است کە جامعە‌ی جهانی از این اعمال چشم‌پوشی کردە و هم در عرصه‌ی داخلی و هم در عرصه‌ی خارجی، این رفتارها را در بُعد وسیع‌تری انجام خواهد داد . از همین رو، اتحادیە‌ی اروپا نباید در این رابطه سکوت و انفعال اختیار نماید.

آقای هجری همچنین اعلام کرد کە طی ٣٧ سال گذشتە، کشورهای اروپایی در حالت‌های مختلف تلاش وافر نمودەاند کە با جمهوری اسلامی سازش نمایند، اما رژیم عملاً نشان دادە است کە ارتباطات آنها با اتحادیە‌ی اروپا بە شیوەی تاکتیکی و موقتی بودە تا برای گسترش خفقان در داخل کشور و نفوذ در منطقە‌ی خاورمیانە، از آنها استفادە‌ی ابزاری نماید.

در این نشست هیأت کمیسیون روابط خارجی اتحادیە‌ی اروپا اشارە نمود کە آنها در میان خودشان نظرات مختلفی دربارە‌ی مسائل مختلف مرتبط با جمهوری اسلامی دارند و در تلاش هستند کە از راه دیالوگ و گفتگو تمامی این مسائل را قدم بە قدم حل و فصل نمایند.

در همان روز، هیأت حزب دمکرات با کلاوس بوچنر ، عضو پارلمان اروپا از فراکسیون سبز‌های این پارلمان و همچنین عضو کمیتە‌ی روابط خارجی این پارلمان، دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار، آقای هجری ضمن تشریح اصول و مبانی فکری و عملی راسان کردستان، بە این موضوع اشارە نمود کە مردم کردستان در تمامی ابعاد این مرحلە از مبارزات نوین علیه جمهوری اسلامی شرکت دارند و حزب دمکرات بر این باور است کە موظف بودە با تمام نیرو و توان خود از مردم کردستان حمایت نمودە و از اعضای پارلمان اروپا می‌خواهیم کە حمایت خود را از خواست‌های برحق ملت کرد در کردستان ایران ابراز نمایند.

آقای هجری همچنین بە خاطر پیگیری‌های مدام و درخواست آزادی برای زندانیان سیاسی در ایران، از آقای بوچنر تشکر نمود.

بوچنر در این نشست اشارە نمود کە وی بە همراه چندین عضو دیگر اتحادیە‌ی اروپا تلاش نمودەاند کە روابط این اتحادیە با ایران مشروط باشد و اگر در آیندە مثلاً قراردادی بازرگانی با ایران عقد شود، یکی از شروط آن باید این باشد کە نقض حقوق بشر، اقلیت‌ها و ملیت‌های تحت ستم در ایران خاتمە یابد.