کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

قباد سمکو، دیدە از جهان فرو بست

16:31 - 9 آبان 1395

کوردستان میدیا: قباد سمکو، فرزند شهید اسماعیل آغا سمکو، پدر ناسیونالیسم کرد، در تهران دیده از جهان فرو بست.

بر اساس گزارش رسیده بە وب‌سایت کوردستان میدیا، روز پنجشنبە ششم آبانماه ١٣٩٥ خورشیدی، قباد سمکو آخرین فرزند شهید اسماعیل آغا سمکو در سن ٩٣ سالگی دیده از جهان فرو بست.

قباد سمکو یکی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی بودە کە اگرچە همیشە تحت فشار و تهدیدهای رژیم اشغالگر ایران بودە، اما هیچ گاه تسلیم خواستەهای نابخردانەی مسئولان رژیم ایران نشد و در طول حیات خود چندین بار از سوی حفاظت اطلاعات رژیم بازخواست و مورد بازجویی قرار گرفت.

اسماعیل آغا سمکو سال ١٨٨٧ چشم بە جهان گشود و وی بعد از فوت پدر و برادرش جعفرآغا، ریاست ایل شکاک را در دست گرفت و بعد از جنگ جهانی اول مناطق اطراف دریاچە ارومیە را تحت کنترل خود در آورد.

بعد از آنکە جنگ جهانی اول پایان یافت، آوازه‌ی سمکو بە عنوان یک رهبر سیاسی در سراسر منطقه پیچید و در راستای ایجاد یک حکومت کردی در سال ١٩١٩ انقلابی را برپا کرد و چندین منطقه‌ی استراتژی را تحت لوای خود در آورد. در سال ١٩٢١ به دنبال لشکرکشی عظیم نیروهای رژیم ایران، سمکو ناچار بە عقب‌نشینی شد و بە ترکیە پناهنده شد.

سمکو در سال ١٩٢٤ بە کردستان ایران بازگشت و در سال ١٩٢٦ یک بار دیگر مبارزه را از سر گرفت. اما این بار نیز قیام وی ناکام ماند و مدتی در ترکیه بازداشت شد. پس از آزادی، دوباره بە ایران بازگشت و در سال ١٩٣٠ در حالی که به دعوت حکومت مرکزی، عازم محلی در اشنویه برای مذاکره بود، طی یک توطئە‌ی از پیش طراحی شده بە شهادت رسید و برای همیشە قیام وی بعد از ١١ سال سرکوب گردید.

حزب دمکرات کردستان ایران، مراتب تسلیت خود را بە خانوادە‌ی زنده‌یاد قباد سمکو و دوستان و آشنایان ابراز نموده و خود را در اندوه آنان سهیم می‌داند.