کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

فرامرز بختیار: برای حمایت از مبارزات مدنی در شهرها و روستاها یک نیروی پارتیزانی لازم است

14:00 - 25 آبان 1395

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران طی نامه‌ای خطاب به مردم و سازمان‌های سیاسی ایران از آنها خواست که حامی کمپین جدید حزب دمکرات تحت عنوان راسان به معنی دوباره برخاستن باشند و در این جهت بکوشند.

راسان عنوان خیزش نوین کردستان ایران است که پس از ٢٠ سال تعلیق مبارزه‌ی مسلحانه، حزب دمکرات در مراسم نوروزی سال جاری در کوه‌های مرزی کردستان ایران آن را اعلام کرد.

حزب دمکرات در نامه‌ای خطاب به مردم و سازمان‌های سیاسی ایران تأکید کرده است: مبارزە حزب دمکرات کردستان ایران ماهیتا‌ً مبارزە ایست برای همە ایران، برای برافراشته نگاه داشتن پرچمی کە استبداد دهەهاست سعی در بە زیر کشیدن آن دارد.

حزب دمکرات کردستان ایران هدف از اعلام این دوره از مبارزات نوین را یکپارچه نمودن مبارزات شهر و کوهستان اعلام کرده است که می‌خواهد ایدە آزادی را از زیر آوار از مدل‌های مختلف بزک شدە استبداد نجات دهد و دوبارە بە جامعە معرفی نماید.

وب‌سایت کوردستان میدیا در رابطه با خیزش نوین کردستان ایران با فرامرز بختیار، فعال سیاسی لر مصاحبه‌ای انجام داده است که عیناً درپی می‌آید:

١- وضعیت سیاسی و اقتصادی رژیم اسلامی ایران بعد از برجام و دخالت‌های آن در منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رژیم دیکتاتوری مذهبی در ایران در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شکست خورده است. اگر به عمق جامعه ایران نظری بیفکنیم، شاهد ناهنجاری‌های زیادی خواهیم بود که علل و ریشه‌های آن در انحصارطلبی و خودکامگی دولت مرکزی نهفته است. در زمینه کشاورزی و دامداری تولیدات کافی نداریم و توان تولید نان خود را هم نداریم و باید سالانه میلیون‌ها تن گندم از خارج واردات داشته باشیم. در زمینه صنعت، هیچگونه ابداعی صورت نگرفته است و صرفا کارخانجات دست دومی از غرب خریداری شده است و در ایران مونتاژ شده است و مواد اولیه لازم هم از غرب وارد می‌شود و تولیدات هم در حد نخ نایلونی و منسوجاتی است که سودی برای مردم ندارد. در زمینه اجتماعی، شاهد افت اخلاقیات در جامعه هستیم و فاصله طبقاتی به حدی بزرگ شده است که اکثریت ٨٠% مردم در فقر و کمبود غذایی به سر می‌برند و اقلیت کوچکی از تمامی رفاه و ثروت برخوردار هستند. نتیجه این بی‌عدالتی اجتماعی وجود میزان بالای دزدی و منازعات خیابانی و خودکشی و اعتیاد و طلاق و دیگر مشکلات روانی می‌باشد.

دولت به شکست خود در این زمینه‌ها واقف است و برای انحراف افکار عمومی و به سکوت واداشتن معترضان، احتیاج به بحران‌زایی دارد. باید یک دشمن فرضی ایجاد کند و در بیرون از مرزها به توطئه بپردازد تا بقای خود را تضمین کند. یکی از اهرم‌هایی که بدین منظور استفاده می‌کند، بزرگنمایی کاذب و خودبرتر نگاری می‌باشد و رجز خوانی، تا ضعف‌های درونی خود را پنهان نماید. در رابطه با برجام باید گفته شود که احقاق حقوق ملی در ایران حق مسلم ملیت‌های ستمدیده می‌باشد، نه بمب اتمی. قرار گرفتن بمب اتمی در دست ملایان شیعه، خطرناکترین حادثه برای بشریت خواهد بود.

٢- مرحله‌ی مبارزات نوین حزب دمکرات کردستان ایران تحت عنوان راسان را چگونه می‌بینید؟

کردها در طول یکصد سال گذشته مبارزات آزادیخواهانه زیادی انجام داده‌اند و در این مورد دارای تجربیات تاریخی گرانبهایی هستند. این مبارزات دمکراتیک همواره در ابعاد مختلفی جریان داشته است. در بعد فرهنگی، از موسیقی، ادبیات و اشعار و پوشش ملی به عنوان اهرمی برای جلوگیری از آسیمیلاسیون و یکسان‌سازی حکومتی، در مبارزات مورد استفاده قرار گرفته است. در بعد سیاسی، نخبگان سیاسی کرد با استفاده از احزاب سیاسی کرد، همیشه خواستار رفع تبعیض و بی‌عدالتی در منطقه کردستان بوده‌اند، اما استبداد مرکزی جواب آنان را با گلوله داده است و هیچگاه دولت فرهنگ دیالوگ نداشته است تا به تعامل و مذاکره با کردها بپرازد و همیشه حکومت نظامی و پاسگاه و سازمان‌های اطلاعاتی رژیم در منطقه کردستان فعال مایشا بوده‌اند. در طول این بیست سال گذشته که کردها فعالیت مدنی نداشتند، هیچ بهبودی در وضعیت خود ندیدند. من فکر می‌کنم برای حمایت از مبارزات مدنی در شهرها و روستاها یک نیروی پارتیزانی لازم است تا کوه را به شهر وصل کند و این همان پدیده‌ای است که رژیم از آن وحشت دارد.

ملیت‌های دیگر هم باید به همین منوال مبارزات خود را گسترش دهند و مبارزات دمکراتیک را سراسری کنند.

٣- آمادگی مبارزاتی میان مردمان ملیت شما در این مرحله‌ی حساس تاریخی چگونه بوده و آیا امکان پشتیبانی از مبارزات مردم کردستان وجود دارد؟

بطور کلی، با گسترش ایده هویت طلبی، سطح آگاهی ملی در مناطق لرستان بسیار بالا رفته است و دانشجویان و دیگر اقشار جامعه به نشر ادبیات سیاسی تبعیض ستیز روی آورده‌اند و به ریشه‌ها و علل تاریخی عقب‌ماندگی‌ها واقف شده‌اند و زمینه مناسب برای مبارزه در ابعاد گوناگون وجود دارد. از آغاز انقلاب تاکنون ملیت لر همواره پشتیبان مبارزه کردها بوده است. اما انسجام سازمان یافته وجود نداشته است. ولی به هر طریق ممکن همراهی و همدلی خود را نشان داده است و در آینده هم بیشتر نشان خواهد داد. وجه مشترک ما، ستم مضاعفی است که بر ما تحمیل شده است. برای رفع ستم مشترک، مبارزه مشترک لازم است.