کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

گزارشات از وضعیت وخیم کیوان کریمی در زندان اوین خبر می‌دهند

15:26 - 2 بهمن 1395

کوردستان میدیا: یک فیلمساز کرد که در زندان اوین زندانی می‌باشد، در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به وب سایت کوردستان میدیا، کیوان کریمی، فیلمساز کورد اهل شهرستان بانه،که در بند ٨ زندان اوین در بند می‌باشد،دچار بیماری شده ودر وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

مرکز خبرگزاری دموکراسی و حقوق بشر کردستان، بیان داشته است که، پزشکان حاضر در زندان به دلیل عفونت ریه و برونشیت او را ویزیت کرده و دستور انتقال سریع او به بیمارستان خارج از زندان را داده اند.

کیوان کریمی، در روز چهارشنبه سوم آذرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، طی یک تماس تلفنی برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به دایره ی اجرای احکام شعبه یک دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین تهران احضار شده بود و‌ یک ماه در این قرنطینه به صورت کف خواب نگهداری شده و از حقوق اولیه‌‌ خود، هم‌چون ملاقات و هواخوری محروم بوده است. با توجه به محدودیت‌های بند ۴، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی مناسب و همچنین محرومیت از هواخوری و نگهداری طولانی مدت بازداشت شدگان در قرنطینه میتوانند موجب بروز علائم بیماری‌های ویروسی و در نهایت عفونت ریوی شده باشند.

کیوان کریمی، پیشتر و در حدود ۱۰ سال گذشته، به دلیل وجود تومور، از ناحیه ساق پای راست مورد عمل جراحی قرار گرفته بود که به تشخیص پزشکان داخل و خارج از زندان، به منظور جلوگیری از ابتلای او به بیماری‌های شدید مغز استخوان، باید سریعا مورد عمل جراحی مجدد قرار گیرد. اما تاکنون اقدامات لازم از سوی مسئولین زندان صورت نگرفته است.

وی در تاریخ مذکور برای اجرای حکم ۱ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق به بخش قرنطینه بند چهار و سپس بند هشت زندان اوین منتقل شده است.

کریمی ابتدا در آذر ماه سال ۱۳۹۲ به دنبال انتشار پیش‌نمایش فیلم نوشتن بر شهر در یوتیوب، در منزل شخصی خود بازداشت شد. او مدت ۱۲ روز در انفرادی زندان اوین به سربرد و بعد از آن با تودیع وثیقه آزاد شد و ١٣٩۴ شعبه‌ی ٢٨ دادگاه انقلاب تهران نامبرده، کارگردان کُرد را به دلیل ساخت این فیلم به ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه ی شلاق محکوم کرده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱ سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق تقلیل یافت. این فیلم داستان اعضا و هواداران احزاب اپوزیسیون ایران را به تصویر کشیده که علیه حکومت ایران، اقدام به دیوارنویسی می‌کنند.

رژیم ایران با اعمال فشار فعالان مدنی وسیاسی تحت فشار فرار داده و با وحشیانه‌ترین شیوه با فعالان و روشنفکران برخورد می‌نماید.