کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آمریکا و کشورهای عربی یک اتحاد نظامی علیه ایران تشکیل می‌دهند

15:20 - 29 بهمن 1395

کوردستان میدیا: گفتگوها بر سر ایجاد یک ائتلاف نظامی بین دولت ترامپ و متحدان عرب آمریکا آغاز شده است.

به گزارش دویچه وله، هدف از این گفتگوها محدود کردن نفوذ رژیم ایران در منطقه و مقابله با تهدیدات نظامی آن اعلام شده است. قرار بر این است که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن یک پیمان نظامی از نوع پیمان ناتو ایجاد کنند و در صورت حمله به یک کشور، سایر کشورهای هم‌پیمان وارد عمل شوند. از آن گذشته، قرار است با اسرائیل و آمریکا نیز در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و نظامی همکاری‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) با انتشار گزارشی، از گفتگوهای صورت گرفته بین دولت ترامپ و نمایندگان کشورهای عربی خبر داد. در این گزارش هدف از ایجاد این پیمان نظامی، مقابله با دشمن مشترک، یعنی رژیم ایران عنوان شده است. قرار است که کشورهای عضو این ائتلاف نظامی با دولت اسرائیل نیز در زمینه تبادل اطلاعات نظامی و امنیتی همکاری کنند.

گرچه ایالات متحده آمریکا، همچون اسرائیل رسماً عضو این ائتلاف نظامی نخواهد بود، ولی دولت آمریکا گفته است که هم به لحاظ امنیتی و هم نظامی از این ائتلاف حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، نخستین آزمون برای سنجش امکان ایجاد این ائتلاف نظامی، فعالیت مشترک در جنگ داخلی در یمن خواهد بود. جنگ یمن یکی از عرصه‌های جنگ نیابتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است.