کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پیام مصطفی هجری، دبیرکل حزب به کنفرانس بین‌المللی مسکو

15:29 - 2 اسفند 1395

کوردستان میدیا: مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت برگزاری کنفرانس بین‌المللی مسکو پیامی برای برگزارکنندگان این کنفرانس ارسال نمود.

متن این پیام به شرح زیر است:

دوستان برگزارکننده‌ی کنفرانس!

با درود و تبریکات صمیمانه


از جانب حزب دمکرات کردستان ایران مبارزات و تلاش‌های شما برگزار کنندگان کنفرانس را ارج نهاده و ضمن تشکر از دعوتتان، برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

با در نظر گرفتن اوضاع و شرایط حساس منطقه و شتاب تحولات سیاسی و نقش و تأثیرگذاری آنها در سرنوشت ملت کرد، ضرورتیست که تمامی جریانات و نیروهای مبارز کردستان در مبارزات و تلاش‌های خود به عنوان ضرورتی در حد مسئولیت ملی و سیاسی، بیش از هر زمانی در راه اتحاد و همکاری میان نیروهای و جریانات سیاسی و اجتماعی بکوشند و منافع عالیه‌ی ملی و رهایی مردم کردستان را سرلوحه‌ی اهداف خویش قرار دهند.

ما بر این باوریم که کشمکش‌ها، تقابل‌‌ها و تحولاتی که هم اکنون در خاورمیانه و به ویژه در کشورهای حاکم بر کردستان جریان دارند، می‌توانند برای ملت کرد هم فرصت باشند و هم تهدید و خطر به شمار آیند. از همین رو، اگر احزاب و جریانات سیاسی کردستان بتوانند این دودستگی و کشمکش میان قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را غنیمت شمرده و تبدیل به فرصت نمایند، پیش از هر چیز بایستی به اصل احترام متقابل و پذیرفتن یکدیگر گردن نهند تا هر یک از احزاب و جریانات به دور از منطق انکار، تکروی، ضدیت و مداخله در امور یکدیگر، بتوانند به اتفاق یکدیگر با گفتمانی ملی و دمکراتیک، جنبش رهایی‌بخش کرد را برای نیل به حقوق ملی‌اش رهبری نمایند.

ما به عنوان حزب دمکرات کردستان ایران، بر مبنای فلسفه‌ و بنیان‌های جمهوری کردستان، بر این باوریم که کرد یک ملت و کردستان نیز یک سرزمین است، لیکن متأسفانه به علت اشغالگری دشمنان و آسیمیلاسیون و تلاش صدها ساله برای از بین بردن ملت کرد، اینک هر بخش از سرزمین ما دارای ویژگی‌های سیاسی، فرهنگی و ... متفاوتی است. به همین دلیل لازم است تا با در نظر داشتن این واقعیت، هر یک از احزاب و جریانات میهن‌دوست کردستان در هر کدام از این بخش‌ها علیرغم تمامی دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های سیاسی‌شان، به عنوان یک اصل، عدم مداخله در امور سایر بخش‌ها را بپذیرند و بر مبنای منافع عالیه‌ی ملی، همکار و پشتیبان یکدیگر باشند.

از همین رو، در شرایط کنونی بیش از هر چیزی نیازمند ایجاد زمینه و محیطی سالم و دمکراتیک میان تمامی نیروها و جریانات سیاسی کردستان هستیم تا بتوانیم از یک سو اتحاد ملی را تأمین نماییم و از سوی دیگر نیز، با این مکانیسم می‌توانیم موفقیت و پیروزی هر بخشی از کردستان را تبدیل به فرصت و عاملی برای کمک به پیشبرد مبارزه‌ی رهایی‌بخش در سایر بخش‌های کردستان کنیم.

از دیدگاه ما، در شرایط کنونی، وجود رابطه‌ی تاکتیکی از سوی هر یک از نیروهای سیاسی مبارز کردستان با دولت‌های اشغالگر تا آنجا رواست که به حساب ضدیت و زیان رساندن به جنبش کرد در آن بخش از کردستان تمام نشود، لیکن زمانی که این روابط سبب زیان رساندن و باطل نمودن استراتژی و مبارزات آن بخش از کردستان و جوهره‌ی هویت ملی و دمکراتیک آن گردند، نه تنها به ملت کرد خدمتی ننموده‌اند، بلکه اتحاد ملی نیز خدشه‌دار شده و دشمنان و مخالفان ملت کرد بیش از هر کس دیگری از آن سود خواهند برد.

ما بر این باوریم که به درازای تاریخ، ملت کرد در تمامی بخش‌های کردستان هرگز به اندازه‌ی اکنون بیدار و آگاه نبوده و جنبش رهایی‌بخش ملی ما نیز به اندازه‌ی اکنون به پیش نرفته است. همزمان نیز فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به اندازه‌ی اکنون همسو با منافع ملت کرد نبوده‌اند. بنابریان اگر ما هوشیارانه و با کاردانی گام برداریم، خواهیم دید که اوضاع زمانه بر وفق مراد ملت کرد بوده و پیروزیمان نزدیکتر شده است.

زنده باد ملت کرد، پیروز باد مبارزات رهایی‌بخش ملت کرد

حزب دمکرات کوردستان ایران
دبیرکل
مصطفی هجری

١٤ فوریەی ٢٠١٧ میلادی