کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٣٨ سال از اعلان مبارزه‌ی آشکار حزب دمکرات کردستان ایران گذشت

15:18 - 11 اسفند 1395

کوردستان میدیا: پس از سی و دو سال فعالیت مخفی، حزب دمکرات کردستان ایران در یازدهم اسفندماه ١٣٥٧فعالیت آشکار خود را اعلام کرد.

امروز چهارشنبه یازدهم اسفندماه، سی و هشت سال از اعلان مبارزه‌ی آشکار حزب دمکرات کردستان ایران می‌گذرد.

در چنین روزی، حزب دمکرات کردستان ایران با برگزاری متینگی با حضور هزاران نفر از کلیه‌ی مناطق کردستان در استادیوم ورزشی مهاباد فعالیت آشکار خود را اعلام نمود.

این میتینگ نوزده روز بعد از پیروزی انقلاب ملیت‌های ایران برگزار شد و این همبستگی و اتحاد ملت کرد، رژیم تازه به قدرت رسیده‌ی خمینی را هراسان کرد.

در این متینگ، شهید دکتر عبدالرحمن قاسملو، رهبر فرزانه‌ی ملت کرد سخنانی را بدین مناسبت ایراد کرد.

دکتر عبدالرحمن قاسملو در سخنان خود ایجاد سیستمی دمکراتیک در ایران را ضامن تحقق خواسته‌های مشروع ملت کرد دانست.

دکتر قاسملو در این میتینگ به بازخوانی تاریخ مبارزاتی حزب دمکرات کردستان ایران در دوران رژیم شاهنشاهی پرداخته و می‌گوید: متهم نمودن ملت کرد به تجزیه‌طلبی زمزمه‌ای کهنه است و این اتهامی از سوی دشمنان انقلاب می‌باشد.

رهبر فرزانه‌ی ملت کرد در سخنان خود بر حق تعیین سرنوشت و اداره‌ی کردستان تأکید و افزود: کردستان ایران باید از حالت منطقه‌ای نظامی و میلیتاریزه دربیایید و پادگان‌های نظامی باید در نزدیکی مرزها باشند نه در داخل شهرها.

دکتر قاسملو همچنین ‌افزود: ترور فکری باید حذف گردد و هیچ کس نباید به دلیل عقاید و دیدگاهش تحت فشار قرار گیرد.

دکتر قاسملو خطاب به اعضا و کادرهای حزب دمکرات کردستان ایران نیز اعلام کرد: وظیفه‌ی اعضا و هواداران حزب است که دیدگاه و برنامه و خواسته‌های حزب را به میان توده‌های مردم کردستان برده و توجه مردم کردستان را به حمایت از حزب دمکرات جلب نمایند، وظیفه‌ی اعضا و کادرهای حزبی این است که برای احیاء و تأسیس ارگان‌های حزبی تلاش نمایند و نباید فراموش کنند که تشکیلات مهم‌ترین سلاح ماست.

حزب دمکرات کردستان ایران، روز بیست‌وپنجم مردادماه ١٣٢٤ بر مبنای ساختار تشکیلات سیاسیِ جمعیت تجدید حیات کُرد ( ژ.ک) که سه سال قبل‌ از آن تشکیل گردیده بود، بنا نهاد شد.

بزرگترین دستاورد ملی مبارزات حزب دمکرات کردستان در آن دوران، تأسیس جمهوری دموکراتیک کردستان به رهبری پیشوا قاضی محمد است که بعد از انحلال آن و حاکم شدن دیکتاتوری شاهنشاهی نتوانست مانعی بر سر راه مبارزات ملی حزب دمکرات کردستان ایران قرار دهد.

از اوایل سال ١٣٢٦ تا اواخر سال ١٣٥٧ که سیستم استبدادی محمدرضاشاه پهلوی در ایران و کردستان فرمانروایی می‌کرد، هزاران تن از اعضا و هواداران حزب دمکرات، اعدام، تبعید و آواره گشتند، اما مبارزه‌ی حزب جهت دستیابی به آرمان‌های ملت کرد همچنان ادامه داشت.

در مقطعی از تاریخ و در دهه‌ی چهل خورشیدی و هنگامی که عبدالله اسحاقی (احمد توفیق) نفر اول حزب بود، استقلال فکری و سیاسی حزب دمکرات با چالشی جدی مواجه شده بود که با بازگشت دکتر قاسملو به کردستان و برپایی کنفرانس سوم و بعدها کنگره‌ی سوم، اصول و اسلوب راستین حزب دمکرات کردستان بار دیگر، زنده و پویا گردید و تاکنون نیز رهروان ایشان وفادار به آن راه، در حال مبارزه هستند.

در اوایل انقلاب ملیت‌های ایران، حزب دمکرات کردستان ایران به شیوه‌ی مسالمت‌آمیز، مطالبات ملت کرد را با رژیم تازه به دوران رسیده‌ی جمهوری اسلامی، مطرح نمود. اما چنین مطالباتی از سوی مقامات رژیم اسلامی، قابل قبول نبوده و حتی موجودیت ملت کُرد در ایران را نیز انکار و آن را به رسمیت نمی‌شناختند.

واکنش جمهوری اسلامی به مطالبات اساسی ملت کرد، حزب دمکرات کردستان ایران را واداشت که رفراندوم روز دوازدهم فروردین و انتخاب نوع حکومت آینده‌ی ایران را تحریم نماید و از مردم کردستان نیز خواسته شد که به سیستمی که تاکنون تجربه نگردیده، رأی ندهند.

به‌دنبال آن و در بیست و هشتم مردادماه همان سال، رژیم خمینی علیه ملت کرد اعلان جهاد کرد و جنگی سراسری در کردستان آغاز گردید که برای مدت سه ماه ادامه یافت.

بعداً خمینی ضمن اعتراف به اشتباه خود، خواستار مذاکره با نمایندگان ملت کرد شد که هیأتی از نمایندگان احزاب کُرد اپوزیسیون رژیم جهت ارائه‌ی خواسته‌های مردم کردستان تشکیل گردید که بر احقاق حقوق اولیه کُردها و تحقق شعار دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کُردستان تأکید شد.

در سال ١٣٦٢ و در کنگره‌ی ششم، نظریه‌ی سوسیالیسم دمکراتیک به عنوان آرمان نهایی حزب دمکرات به تصویب اعضای کنگره رسید.

همچنین با تلاش و بصیرت شهید دکتر قاسملو، حزب دمکرات کردستان ایران در شهریور ١٣٧٥ و در کنگره بیستم اینترناسیونال سوسیالیست به عضویت همیشگی این سازمان بین‌المللی درآمد.

حزب دمکرات کردستان ایران از سال ٢٠٠٤ عضو کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال می‌باشد که استقرار سیستمی دمکراتیک و فدرال بر مبنای معیارهای ملی-جغرافیایی هدف اصلی آن بوده و هرکدام از ملیت‌های ساکن ایران به صورت یکسان در حاکمیت و تعیین سرنوشت مناطق خود، مشارکت فعال داشته باشند.

حزب دمکرات کردستان در راستای اهداف تعیین شده از همه‌ی راه‌ها و الگوهای مبارزاتی استفاده نموده و همزمان اعتقاد عمیقی به صلح و آشتی برای نیل به این اهداف دارد.

حزب دمکرات کردستان ایران تا سال ١٣٩١، پانزده کنگره برگزار نموده و در تمامی ارگانیزاسیون و تشکیلات درون حزبی از اصل دمکراسی و تغییر پیروی نموده است.