کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نمایندگان ملیت‌هاى ایران، در پارلمان سوئیس گرد هم آمدند

15:19 - 19 اسفند 1395

کوردستان میدیا: دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در نشستی در پارلمان سوییس در رابطه با ملیت‌های تحت ستم و اقلیت‌هاى ایران شرکت کرد.

به گزارش العربیه، در این نشست که بعد از ظهر روز چهارشنبه ٨ مارس، در مقر پارلمان در شهر برن پایتخت سوئیس برگزار شد، نمایندگان احزاب ملیت‌هاى تحت ستم ایران و سازمان‌هاى حقوق بشرى در سخنرانی‌هاى خود به نقض حقوق بشر و تبعیض رژیم ایران علیه ملیت‌های تحت ستم و اقلیت‌های مذهبى پرداختند.

در آغاز این جلسه مانوئل تورناره، نماینده ژنو در پارلمان سوئیس و عضو کمیسیون اروپا که به همراه سیبل ارسلان، نماینده حزب سبزهای سوئیس مدیریت این نشست را بر عهده داشت، گفت: سوئیس بهترین نمونه جوامع متکثر، دمکراتیک و فدرال است که مى‌تواند الگویى براى کشورهاى دارای تنوع قومى، فرهنگى و زبانى و غیره باشد، چرا که همه ملیت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌ها به رسمیت شناخته شده و به صورت فدرال امور خود را اداره می‌کنند.

مصطفى هجری، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران، در سخنرانى خود با ارائه آمارهایى از انواع تبعیض‌ها و ستم‌های روا داشته علیه ملت کرد در کردستان ایران، گفت: رژیم جمهوری اسلامی از بدو بدست گرفتن قدرت با قانونی کردن مذهب رسمی (شیعە ولایت فقیهی) و نیز زبان رسمی (فارسی) سیاست‌های تبعیض‌آمیز و به حاشیە راندن دیگران را در دستور کار خود قرار داد و تاکنون تلاش‌های مداومی کردە است کە این سیاست‌ها را بە صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیش ببرد.

آقای هجرى اضافه کرد: سیاست‌های رژیم همە ابعاد زندگی کسانی را کە خارج از اعتقادات و زبان رسمی مد نظر حاکمیت هستند، طوری تحت تأثیر قرار دادە کە تاثیران جوانب منفی این سیاست‌ها، بر زندگی آنان که حداقل نیمی از جمعیت هشتاد میلیونی ایران را تشکیل می‌دهند، بە مرحلە خطرناکی رسیدە است.

دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران تأکید کرد: تاکنون آنچە درباره این ملیت‌ها بحث شدە، بیشتر بە فضای امنیتی موجود در مناطق آنها و نیز بە اعدام‌ها و زندان‌های طولانی‌مدت فعالین سیاسی و جوانان آنها مربوط بودە است و افکار جهانی کمترین آگاهی از تأثیرات سوء سیاست‌های تبعیض‌آمیزی کە رژیم علیە این ملیت‌ها اعمال می‌کند، ندارد. این سیاست‌های تبعیض‌آمیز، خود ژینوساید سفیدی است کە جمهوری اسلامی بە دور از چشم جهانیان در حق ملیت‌های ایرانی اعمال می‌کند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل نیز در نشست مزبور بر این مسأله تاکید نمود که ملیت‌هاى ایران همواره تحت ستم مضاعف بوده‌اند و به دلیل زبان، فرهنگ، مذهب و هویتشان مورد تبعض واقع شده‌اند.

دکتر کریم عبدیان بنی‌سعید، مدیر اجرایى سازمان حقوق بشر اهواز نیز در سخنان خود در پارلمان سوئیس تأکید کرد کشورهاى خاورمیانه على‌الخصوص ایران، همواره مرکز ستم ملى و سرکوب اقلیت‌ها و به حاشیه راندن آنها بوده‌اند.

مدیر اجرایى سازمان حقوق بشر اهواز همچنین به سیاست‌هاى تبعیض‌آمیز جمهورى اسلامى علیه مردم عرب از فقر و بیکارى و غارت ثروت‌ها و تغییر ساختار بافت جمعیتى منطقه گرفته تا تخریب عامدانه محیط زیست و انتقال آب رودخانه و مشکلات خدماتى و قطع آب و برق و اعتراضات اخیر مردم اهواز اشاره کرد و گفت: تنها راه حل پایان دادن به این تبعیض‌ها، اتحاد ملیت‌هاى ایران و همراهى جامعه بین‌الملل با مبارزات آنهاست.

ماشاءالله رزمی، محقق و فعال سیاسی ترک آذربایجانى نیز درباره حق آموزش به زبان مادری، سرکوب فعالان ملی و مدنی توسط جمهوری اسلامی ایران، تبعیض‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نژادی علیه آذربایجانی‌ها و سایر ملیت‌های تحت ستم و اثرات زیانبار خشکی دریاچه ارومیه بر روی مردم آذربایجان سخنرانی کرد و خواستار حمایت جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر از مبارزه مدنی ترک‌های آذربایجانی‌ در ایران شد.

ناصر بلیده‌اى، سخنگوى حزب ملت بلوچستان، به تبعیض مضاعف قومى و مذهبى علیه بلوچ‌هاى ایران اشاره کرد و گفت: سیاست‌هاى سرکوبگرانه‌ی حکومت در دوره‌ی روحانى بیشتر شده است.

یوسف کُر از سازمان فرهنگى و سياسى خلق ترکمن، با اشاره به تاریخچه جنبش مردم ترکمن و سرکوب آن توسط حکومت‌هاى مختلف در ایران به مسایل تبعیض در منطقه ترکمن‌صحرا از قبیل خشکاندن رودخانه‌هاى منطقه اشاره کرد.

تیمور الیاسى، نماینده جمعیت حقوق بشر کردستان ایران در ژنو، نیز در سخنرانى خود به کشتن کولبران توسط نیروهاى امنیتى و افزایش چشمگیر اعدام زندانیان سیاسى کرد در ایران پرداخت.

در پایان این نشست تعدادى از نمایندگان پارلمان سوئیس با ایراد سخنانى کوتاه خواستار قویتر شدن فشارها در مذاکرات کشورهای اروپایى با ایران در زمینه پرونده حقوق بشر و على‌الخصوص مسائل نقض حقوق ملیت‌های تحت ستم و اقلیت‌هاى مذهبى شدند.