کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سینا دهقان در آستانه اعدام، داعش شیعه همچنان قربانی می‌گیرد

18:18 - 25 فروردین 1396

فرشید سلطانی

اخیرا خبری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است، اعدام قریب الوقوع سینا دهقان به جرم ابراز عقیده!

بار دیگر رژیم اسلامی ایران ثابت کرد که توجهی به حقوق بشر نداشته و ارزشی برای شهروندان خود قائل نیست.

از ابتدای شکل گیری کودتا گونه این رژیم تا کنون، به صورت بی سابقه¬ای آزادی‌های مدنی از جمله آزادی سخنرانی، مطبوعات، تجمعات، انجمن‌ها و آزادی‌های شخصی را زیر پا می‌گذارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست خود در تاریخ ٤ فروردین ١٣٩٦ خورشیدی، پس از گزارش جامع و کامل خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر، با صدور قطع نامه جمهوری اسلامی ایران را به نقض شدید حقوق بشر محکوم کرد. مجمع عمومی سازمان ملل، تقریبا همه ساله قطعنامه‌ای در مورد نقض حقوق بشر توسط حکومت اسلامی ایران صادر کرده است.

حکومتهای تمامیت خواه و مستبد، بیش از هر چیز از گردش آزاد اطلاعات و دگر اندیشان می¬هراسند و تمام سعی خود را معطوف ایجاد دیوارهای آهنین به دور شهروندان کرده و صدای دگراندیشان را در نطفه و به خشن ترین شکل ممکن خفه می کنند.

حکومت اسلامی ایران به عنوان یکی از مستبدترین و عقب مانده ترین نظام های حاکم، تمامی سعی و توان خود را معطوف نگهداشت نظام فاسد و تاریخ مصرف گذشته خود کرده و ثابت نموده که در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد نمود.

حکومت اسلامی ایران از چند جهت متهم به کشتار و جنایت علیه بشریت می‌باشد. این اتهامات در برخی موارد جنبه مذهبی دارد، و در برخی موارد جنبه سیاسی، و گاهی نیز هر دو. کشتار جمعی و ترور مخالفان در لا به لای تاریخ این حکومت به چشم می خورد.

کشتار و آزار بهاییان، اهل سنت، یهودیان، پبروان یارسان و سایر اقلیت های مذهبی، کشتار کردها در سال ١٣٦٧، قتل های زنجیره ای، ترور دکتر قاسملو، دکتر شرفکندی، دکتر بختیار، فریدون فرخزاد، کشتار، سرکوب و شکنجه معترضان دانشجو از جمله جنایات این حکومت برای خاموش ساختن صدای مخالفان بوده است.

و اما اکنون در ادامه سرکوب ها و ترورها نوبت به جوانی رسیده که تنها ٢١ سال دارد. سینا دهقان به دلیل نوشتن مطالب انتقادی در شبکه اجتماعی لاین(Line) در ٢٩ مهرماه ١٣٩٤ خورشیدی در آخرین روزهای خدمت سربازی‌اش در پادگانی در تهران، از سوی سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اراک منتقل شد و همچنان زیر سایه اعدام در این زندان نگهداری می‌شوند. دو متهم دیگر این پرونده به نام های سحر الیاسی، اهل تهران و محمد نوری، اهل اراک هستند. محمد نوری به اتهام سب النبی مانند سینا دهقان به اعدام محکوم شد و سحر الیاسی به اتهام توهین به مقدسات به سه سال حبس محکوم شد.

به راستی وضعیت کنونی ایران با هیچ دوره ای از تاریخ قابل مقایسه نیست. شاید در نظر یک شهروند اروپایی یا آمریکایی، اعدام به جرم ابراز عقیده مزاحی بی نمک جلوه دهد ولی واقعیت اینست که در قرن بیست و یکم و در دوران مدرن در کشوری به نام ایران، هنوز هم چنین اقدام های قرون وسطایی انجام می گیرد.

اما این تنها نیمی از ماجراست. از آنجایی که حکومت اسلامی ایران ساختاری تئوکراتیک دارد و بر پایه مذهب بنا شده است، سردمداران این سیستم هر گونه دگراندیشی و تلاش برای اصلاح ساختار بیمار گونه نظام را با نام اقدام علیه خداوند در هم می شکنند.

به شهادت تاریخ، هرگاه حکومتی با نام خدا (و در حالت کلی حکومتی ایدئولوژیک) روی کار آمده است، جان انسان¬های زیادی را برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی و پروپاگاندای خود گرفته و زندگی بسیاری را نابود ساخته و عده زیادی را آواره کرده است. نمونه آشکار آن را می¬توان در دوران سلطه کلیسا بر اروپا یافت. بدون شک این لشکر کشی¬ها و جنگ¬های فرساینده و بی حاصل بدون پشتوانه مادی و معنوی مردم نمی توانست آغازگردد و ادامه یابد. هزینه¬های سنگین جنگ و همچنین وظیفه تامین نیروی انسانی در جنگ را مردم به دوش می کشیدند و نکته غم انگیز ماجرا این است که اکثریت مردم به اینکار راغب بودند چراکه آنرا کاری مقدس و پسندیده می دانستند. البته این دیدگاه توسط مبلغین مذهبی به آنها خورانده شده بود. شستشوی مغزی در مقیاس گسترده.
یک مثال روشن در این زمینه جنگ های ایران و عثمانی در دوران صفویه است که در آن، هر دو از اختلاف عقیدتی میان شیعه و سنی نهایت استفاده را بردند. مثال دیگر جنگهای صلیبی است.

شباهت آشکار میان اینگونه حکومت¬ها، سرکوب و مجازات شدید و سنگدلانه دگراندیشان و شکاکان است، چرا که سیستم حاکم هیچگاه اجازه نخواهند داد اندیشه¬هایی در میان توده مردم رخنه کند که درآمد هنگفتشان از قبال نادانی مردم را به خطر می¬اندازد.

با نگاهی گذرا به نظرات توده مردم در فضای مجازی در می یابیم که عده زیادی از آنان موافق اعدام سینا دهقان هستند چرا که به عقیده آنان سزای نقد کنندگان مقدساتشان بدون شک مرگ است. بی تردید حکومت داعش شیعه(جمهوری اسلامی) هزینه هنگفتی نموده تا مردم را اینگونه پرورش دهد و برای خود حاشیه امنیت مناسبی ایجاد کند و مخالفان خود را با چنین اتهاماتی از میان بردارد و آب از آب تکان نخورد.

اکنون اما دامنه خرافات مذهبی در ایران به نهایت خود رسیده است و همانند طنز تلخی رخ می نماید. وضعیت اسفبار اقتصادی و معیشتی مردم نیز به پذیرش این خرافات دامن زده است به گونه ای که توده مردم نا امید، به این خرافات تن داده و چاره خود را در چاه و امام داخل آن و یا آلونک های ساخت افراد سودجو در مناطق مختلف می بینند و گمان می برند که راه رسیدن به خدا از بیت رهبری میگذرد، کسی که خود، همانند مترسکی زشت، پادوی سیاسی روسیه و چین گشته است.

اکنون بار دیگر این هیولای خوفناک که بر مردم ایران سایه فکنده است قصد جان یکی دیگر از جوانان بی گناه را دارد. کارزاری شکل گرفته است که حکومت اسلامی ایران در یک سو و آزادیخواهان و فعالان حقوق بشر در سوی دیگر صف آرایی کرده¬اند و در این کارزار بی شک پیروزی با جبهه ای است که بتواند نظر مردم را به سوی خود برگرداند.

رمز موفقیت در اتحاد همه جانبه میان تمامی گروه¬های اپوزیسیون صرف نظر از تفاوت در دیدگاه ها است. می باید با تمام قوا و با استفاده از تکنولوژی به خانه¬های مردم راه یافت و همگان را آگاه ساخت. بدون شک کار ساده¬ای نیست اما شدنی است. آگاهی از نان شب برای مردم واجب تر است تا مرتکب اشتباه و تکرار تاریخ نشویم. جان سینا دهقان و هزاران سینای دیگر در گرو تلاش بی وقفه ما است.

محتویات این مقالە منعکس کننده دیدگاه و نظرات وب‌سایت کوردستان‌میدیا نمی‌باشد.