کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بنابر راپورت جدید گزارشگران بدون مرز، ایران قتلگاه \"آزادی مطبوعات\" در جهان است

00:16 - 7 اردیبهشت 1396

کوردستان میدیا: سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز در جدیدترین گزارش خود، به برخورد امنیتی، غیر انسانی و قرون وسطایی رژیم اسلامی ایران با فعالین مطبوعاتی پرداخته و ایران را از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ١٦٥م قرار داده است.

در جدیدترین گزارش منتشر شده در سایت گزارشگران بدون مرز در سال ٢٠١٧ آمده است: جمهوری اسلامی ایران خودسرانه ده‌ها روزنامه‌نگار و وب‌نگار را با اتهام‌هایی چون اقدام علیه امنیت ملی و یا حتا فساد اخلاقی، بازداشت و زندانی می‌کند.

در ادامه این گزارش به تکثر بازداشت فعالین مطبوعاتی پرداخته شده و آمده است که: ایران در سال گذشته نیز همچنان یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای بوده که به دلیل شرایط بسیار ناگوار زندان‌ها و محروم بودن زندانیان از حق درمان بسیاری از زندانیان عقیدتی و از این میان روزنامه‌نگاران برای ابتدایی‌ترین خواست‌های خود مجبور می‌شوند که دست به اعتصاب غذا بزنند که به همین خاطر در سال گذشته دست‌کم ده روزنامه‌نگار جان خود را به خطر انداختند .

گزارش مذکور متذکر می‌شود که: چهار رتبه فرارفتن ایران در فهرست رده‌بندی نه به علت بهبود جدی آزادی اطلاع رسانی در ایران که به دلیل بدتر شدن وضعیت دیگر کشورها و جهشی مکانیکی است. در سال گذشته همچنان احضار و بازداشت‌ روزنامه نگاران و صدور احکام سنگین ادامه داشت. برخی از روزنامه‌نگارانی که خودسرانه بازداشت و نامنصفانه در دادگاه‌هایی ناعادلانه محاکمه و محکوم شده بودند پس از سپری کردن مدت محکومیت خود آزاد شدند.

این گزارش همچنین به توحش موجود در رژیم اسلامی ایران و برخوردهای غیرانسانی با بازداشت‌شدگان پرداخته و افزوده است که: حکومت ایران مجازات‌های غیر انسانی و قرون وسطایی مانند شلاق زدن را همچنان اجرا می کند. در سال میلادی ۲۰۱۶ دست کم چهار روزنامه‌نگار را دستگاه قضایی به تحمل شلاق محکوم کرد.

همچنین در این گزارش به صورت مستقیم به علی خامنەای، دیکتاتور حاکم بر ایران، اشاره شده که: علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در فهرست دشمنان آزادی رسانه‌های گزارشگران بدون مرز است.

این گزارش همچنین به وضعیت کلی آزادی مطبوعات در جهان پرداخته و متذکر می‌شود که: آزادی اطلاع رسانی هرگز در جهان چنین در تهدید نبوده است. شاخص سالانه‌ که معیاری برای سنجش شدت نقض آزادی اطلاع رسانی در جهان است امسال به ۳۸۷۲ رسیده است. از سال ۲۰۰۷ به این سو هیچ‌گاه تا این حد ١٤ درصد افزایش نداشته است. امسال در نزدیک به دو سوم کشورها ناگوارتر شدن وضعیت آزادی اطلاع رسانی ثبت شده است، درحالی که کشورهایی که وضعیت آزادی اطلاع رسانی در آن‌ها «خوب» و یا «کمابیش خوب» انگاشته می‌شدند با کاهش ٣-٢ درصدی روبرو بودەایم.