کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‌ی دفتر سیاسی حزب دمکرات در رابطه با برگزاری شانزدهمین پلنوم کمیته مرکزی

15:58 - 13 اردیبهشت 1396

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران بیانیەای درباره برگزاری شانزدهمین پلنوم کمیته مرکزی منتشر کرد.

متن کامل بیانیه:

بیانیه دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران در ارتباط با برگزاری ١٦مین پلنوم کمیته مرکزی


کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران منتخب کنگره ١٥م حزب، شانزدهمین پلنوم خود را با حضور اعضای اصلی و علی‌البدل کمیته مرکزی و نیز نماینده اعضای رهبری حزب در خارج برگزار کرد.

پلنوم در ساعت ٩صبح روز شنبه، ٩ اردیبهشت ١٣٩٦ شمسی، برابر با ٢٩ آوریل ٢٠١٧ میلادی و با یک دقیقه سکوت به احترام یاد و خاطره شیهدان کردستان، آغاز به کار نمود.

در ابتدای آغاز به کار پلنوم دبیرکل حزب دمکرات، مصطفی هجری، در مورد دستور کار پلنوم که پیشتر به اطلاع حاضرین رسیده بود به ایراد سخنانی پرداخت و بعد از تائید دستور کار پلنوم، موارد ذکر شده در دستور کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بخش اول موضوعات پلنوم به بحث در مورد طرحی از سوی دبیر کل حزب در باب لزوم تغییر در ساختار حزب اختصاص داده شد که پیشتر در اختیار اعضای رهبری حزب قرار گرفته بود. در همین راستا اکثریت قریب به اتفاق حاضرین در پلنوم با تاکید بر لزوم ایجاد تغیر در ساختار حزب، به اظهار نظر در این مورد و بیان عقایدشان در این باب پرداختند که در نهایت بر این امر تاکید شد که برای مشورت بیشتر، نظر و دیدگاه دلسوزان حزب، به ویژه اعضای حزب دمکرات کردستان ایران در باب تغیر ساختار حزب و هر طرح مرتبط دیگری، پرسیده شود و هیئتی که از چند عضو کمیته مرکزی تشکیل شده است بعد از تحلیل و بررسی نظرات و پیشنهادات و طرح‌های رسیده، طی مدت زمان مشخص طرحی برای تغیر در ساختار حزب به منظور ارائه در کنگره ١٦م حزب، به تصویب کمیته مرکزی برساند.

در ادامه کار پلنوم، مسئول کمیته آماده کاری برای کنگره ١٦م، گزارشی در باب امور مرتبط با کنگره ١٦ حزب، به ویژه نحوه برگزاری کنفرانس‌ها و نتیجه هر کدام از این کنفرانس‌ها را تقدیم حاضرین در جلسه کرد و اعضای رهبری حزب را از چگونگی اجرای امور مرتبط با کنگره مطلع ساخت. پلنوم نیز با اشاره به تعدادی از کاستی‌های مرتبط با این موضوع، راپورت کمیته آماده کاری برای کنگره را تصویب کرد.

بخش دیگری از دستور کار پلنوم به بحث درباره موضع دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران در رابطه با انتخابات ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٦ شمسی در جمهوری اسلامی اختصاص داشت، که بنابر موضع مذکور حزب دمکرات کردستان ایران و ٥ حزب و جناح سیاسی کردستان ایران بعد از بررسی شرایط موجود و تبادل نظر و با توجه به بی‌نتیجه بودن این انتخابات، بایکوت آنرا در دستور کار خود قرار دادند.

حاضرین در پلنوم با اشاره به این حقیقت که نمایش به اصطلاح انتخابات، از سوی سازمان‌های سرکوبگر رژیم چنان طراحی می‌شود که در نهایت نامزدهای مورد پسند حکومت نامشان از صندوق خارج شود و عملا نماینده رژیم هستند و در چارچوب سیاست‌های رژیم گام برمی‌دارند، موضع دفتر سیاسی و ٥حزب دیگر کردستان را به تصویب رساندند.

بخش دیگر پلنوم به بحث درباره راسان و لزوم تداوم این روش از قیام شاخ و شار، اختصاص داده شد. حاضرین در پلنوم با تاکید براهمیت راسان و امیدبخش بودن آن برای مردمان کردستان و نیز ارتقای روحیه کادر و پیشمرگه از این طریق، استمرار و تداوم این روش از مبارزه و وسعت بخشیدن به دامنه نفوذ آنرا لازم و مهمترین وظیفەی حزب دمکرات کردستان ایران دانست، در همین راستا با تحلیل همه جانبه این موضوع در مورد تعدادی برنامه و راهکار ویژه بر هرچه بهتر پیش بردن راسان به تبادل نظر پرداختند و ارگان‌های مرتبطه را برای اجرائی کردن آن موظف نمودند.

پلنوم با در نظر گرفتن اهمیت راسان و تاکید بر راهکارها و برنامەهایی که در این ارتباط مشخص کرده است، تصمیم گرفت در راستای اجرائی کردن وظایف مرتبط با راسان، کنگره ١٦م حزب را برای مدتی به تعویق بیندازد.

آخرین بخش کار پلنوم بررسی گزارشات هیئت‌های حزب بود که طی ایام گذشته در راستای ایجاد هم‌رایی و نزدیک شدن حزب و جناح‌های سیای کردستان، با این احزاب و جناح‌های سیاسی نشست و گفتگو داشته است. پلنوم با بررسی و تحلیل نتایج هر نشستی، استمرار این نشست‌ها را برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها و هم‌رای شدن ضروری دانست و در این باره دفتر سیاسی را موظف کرد.

شانزدهمین پلنوم کمیته مرکزی بعد از سه روز کار و بحث و تبادل نظر، ساعت یک بعداز ظهر روز ٢شنبه ١١ اردیبهشت برابر با ١می ٢٠١٧ به کار خود پایان داد.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی

١٢ اردیبهشت ١٣٩٦ شمسی
٢ می ٢٠١٧